IT БИЗНЕСНОВИНИТЕЛЕКОМИТЕХНОЛОГИИ

Медицинска система за холограмни модели е сред победителите на DigitalK и A1 Awards

Холограмните модели, познати ни от различни научнофантастични филми започват все повече да намират практически приложения и да не се ползват само за красиви демонстрации. Още по-добрата новина е, че такива вече се прилагат и в България. Такъв проект е HoloMedical Assistant (Holoma), който позволява ползването на дигитални технологии за добавена реалност (AR) при различни видове медицински операции. Решението вече е внедрено в две български и една швейцарска болници.

То е разработено от „Интерконсулт България“ и е един от четирите победителя (три основни + един специален) в конкурса за иновативни IT проекти DigitalK&A1 Awards на медията DigitalK и телекома „А1 България“. В тон с тенденциите от последните две години, наградите бяха връчени под формата на NFT токени. За двама от победителите това е втора отличие за IT проекти в рамките на един месец, след като през февруари те спечелиха и в ежегодните награди на Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ).

Добавена реалност в операционната зала

Holoma-hololens-bone-logo

Holoma е медицинска платформа, която помага на хирурзите и докторите в реално време при планирането и осъществяването на операции. Решението се състои от изграждането на прецизни триизмерни модели на съответния орган или част от тялото, която трябва да бъде лекувана. След което с ползването на очилата за добавена реалност на Microsoft – Hololens 2, докторите могат да проследят дали работят правилно на операционната маса.

Информацията и изграждането на 3D моделите се прави на базата на резултатите от различните скенери, на които е подложен съответния пациент. След което тя се вкарва в CAD софтуер и пренася в дигиталната реалност. Оттам, лекарите могат да осъществят подробно планиране на цялата процедура, да опишат стъпките, да ги „проходят“ и след това да ги осъществят на операционната маса. Платформата може да се ползва, както за пълния цикъл на медицинската интервенция, за контрол, така и за обучение.

Системата Holoma е интегрирана напълно в две български болници – Военномедицинска академия (ВМА) и Университетска болница „Лозенец“ в София, както и в една швейцарска клиника – InHouse Clinic “Spine Surgery & Traumatology”. В наградите на DIgitalK и „А1 България“ решението е отличено в категория „Въздействие и перспективи за развитие“.

Познатите победители

paysera-platform

Другите три победителя са ни познати от конкурса на БАИТ, който приключи през февруари. Дентална клиника „Доктор Парушева“ бе наградена в категорията „Стратегия и визия“. Чрез използването на орален скенер и 3D принтер, се изработват различни стоматологични продукти в рамките на същия ден и на място. Вместо да се чака подизпълнител с бавен производствен процес от дни и дори седмици.

Проектът на Национална агенция „Приходи“ (НАП) за изграждане на основните системи за предоставяне на данни и електронни услуги за граждани и бизнеса също беше отличен в специалната категория. Държавната институция също беше сред призьорите на БАИТ.

Последният победител е проектът на Paysera за изработването на нов метод за онлайн разплащания, който има за цел да облекчи работата на онлайн търговците. Тя е създадена на базата на отворено банкиране, предлага се като самостоятелна услуга от компанията, но поради отворения ѝ код, може да се ползва и от трети страни. В наградите на DigitalK & A1 Awards тя получи приз в категория „Имплементация, ефективност и резултати“. Paysera участва с този проект и в конкурса на БАИТ, но там не успя да стане победител.

За конкурса

digitalk-a1-rewards

Съвместният конкурс на медията DigitalK и „А1 България“ е първият в който двете дружества си партнират. Той подчертава и значението на IT проектите за телекома, който има амбицията да се превърне в най-големият системен интегратор в страната. Компанията е златен партньор на SAP за България и разполага със значително технологично звено от специалисти в областта. Отделно, „А1 България“ предлага все повече софтуерни решения за бизнеса и се опитва да ги популяризира в корпоративния свят в страната.

В DigitalK & A1 Awards са подадени общо 30 кандидатури, като 18 от тях бяха пресети и след това бяха оценени от журито на конкурса. В този етап е ползвана специална методология на PwC. Както виждаме, победителите бяха само четирима, като трима основни и един специален.

Свързани статии

Back to top button