PLAYНОВИНИ

FIFA – Краят на една гейм легенда

Май месец бележи краят на няколко легенди. Apple сложиха край на 21-годишната история на музикалния си плеър iPod. Той беше в основите на мобилната революция, която пое технологичният гигант през това време. В гейм индустрията поредицата FIFA е това за футболните видеоигри, което iPod беше за музикалните плеъри – синоним. Първа асоциация сред потребителите, дългогодишен пазарен лидер, без конкуренция в продължения на години и един от най-печелившите франчайзи.

След 30 близо 30 години история, Electronic Arts слага край на игрите с името FIFA. От следващата година, гейм разработчикът вече не разполага с ексклузивния лиценз на световната футболна федерация. Щатската компания ще продължи да разработва игри посветени на най-популярния в света спорт, но вече те няма да носят името FIFA. От повече от половин година се спекулира за бъдещето на поредицата, но вече Electronic Arts официално обяви, че следващите ѝ футболни заглавия ще носят друг бранд – EA Sports FC.

По този начин се слага ефективен край на футболния франчайз FIFA. EA пуска първата игра с това име през далечната вече 1993 г., като получава ексклузивни права за неговата употреба. Досега, това е единствената поредица, която има пълен лиценз за футболния свят. Огромно предимство, когато феновете искат максимално близко до реалността преживяване. EA изгражда своята гейм империя до голяма степен на поредицата FIFA, която е без пълноценна конкуренция близо 30 години. Ефектите от тази трансформация ще бъдат видни през следващите няколко години и дали ще има размествания в изграждането на футболни гейм симулатори и мениджъри.

Новият бранд

fifa-22-basic-kits

EA Sports FC ще продължи да ползва лиценз с над 19 хил. футболисти, 700 отбора, 100 стадиона и над 30 първенства. Но, това няма да е единственото заглавие, което ще се възползва от подобни права. Тя ще се появи в края на 2023 г. EA потвърди, че през настоящата 2022 г. ще видим последното заглавие от FIFA 23. По традиция, то ще се появи през есента.

Новият бранд EA Sports FC обаче ще бъде много по-слаб от предходния. За 30 години игрите FIFA се превърнаха в синоним на футболните симулации. Новият EA Sports FC тепърва ще трябва да се налага. Отделно, в името няма директна асоциация с футболната игра, освен съкращението FC.

EA представят загубата на ексклузивния лиценз като възможност за развитие. Според вицепрезидентът на компанията Дейвид Джексън, правата на футболната федерация са идвали с някои ограничения за ползването им. Пред BBC той не уточни точно какви, но може да предполагаме потенциални паралелни ивенти вътре в играта. Или създаването на изцяло нови формати и първенства.

Причините

fifa-e-sports

Поводът за тази фундаментална промяна е тривиален. Световната футболна асоциация (FIFA) увеличава ексклузивния лиценз многократно. Според първоначалната информация става дума за 1 млрд. долара годишно. Досега, освен името, в него се включени имената на първенствата, отборите в тях и съответно играчите. Друго противоречие в рамките на преговорите е точно какво ще включва лиценза.

FIFA е имала намеренията да предоставя на отделни гейм компании различни по обхват лицензи. Например, да включват само националните отбори и съответно Световното първенство, което се организира тази година в Катар. Създаването на различни нива на права и липсата на ексклузивитет е причината FIFA да поиска огромна сума от EA, а последната да се откаже.

Световната футболна асоциация прави тази фундаментална промяна до известна степен заради пандемията. Затварянето на големите събития и замразяването на първенствата по време на най-тежката фаза на здравната криза, доведе до големи финансови загуби. FIFA вижда огромния потенциал на игрите като алтернативен източник на постъпления. Както и като създаване на паралелни е-спортни първенства и допълнителна ангажираност сред младите.

Организацията вече е в напреднала фаза на преговори с различни разработчици в реализирането на една по-задълбочена и цялостна гейм стратегия. С което предоставянето на ексклузивен лиценз само на EA няма да е ползотворна дейност в нейното изпълняване.

Последствията

fifa-22-ultimate-team

Последствията са в няколко посоки. Едната вече я описахме – разпределението на лиценза на повече компании ще предостави възможност за по-обхватна дигитална стратегия за футболната асоциация. Това ще развърже ръцете на редица разработчици, които имат опит в създаването на футболни симулации или мениджъри да предоставят по-висока автентичност на своите продукти.

До момента, дори големи заглавия като Pro Evolution Soccer (PES) пускат официалната версия с измислени имена на отбори и играчи. По този начин не се нарушават лицензните права на FIFA, които досега бяха в ръцете само на EA. PES успя да договори някои индивидуални лицензи директно с някои от гоелмите първенства или с някой от грандовете.

fifa-06

Съществува начин за заобикалянето им – чрез модификации на официалните версии и вградени редактори в игрите. Така се създават „фенски“ версии, които преработват всички първенства и играчи, за да отговарят максимално близо до реалността.

Най-голямото последствие ще е за EA, които губят един от най-разпознаваемите си франчайзи. Игрите FIFA утвърдиха разработчикът на световната сцена. Предоставиха му постоянен и увеличаващ се поток от приходи. Повечето от които гарантирани, заради ексклузивните права.

Големият въпрос е дали загубата на ексклузивния лиценз ще повлияе на концепцията Ultimate Team. Това е допълнителния слой за монетизация на игрите FIFA през последните години. В нея потребителите събират легендарни състезалите през годините и създава ултимативния отбор. Именитите футболисти се отключват със специална допълнителна виртуална валута, която може да се вземе чрез игра или чрез истински пари. Това е основният източник на приходи за EA и ще бъде важно да проследим как ще се отрази загубата на лиценза на концепцията.

Историята

fifa-international-soccer-game-93

Гейм разработчикът получава ексклузивния лиценз на асоциацията през 1993 г. и пуска първото си заглавие. FIFA International Soccer включва само най-големите национални отбори, но не и оригиналните имена на футболистите. Доста базово, но и успешно заглавие, копирано многократно (дори с бъговете).

FIFA 95 е първата игра от поредицата, която използва и установява краткото име. Като геймплей механики не предлага големи надграждания спрямо играта от 93-та, но включва вече и клубни отбори от осем първенства. FIFA 96 и FIFA 97 пренасят поредицата в 3D средата. Втората игра вкарва пълни полигонни модели и лицензирани коментатори.

fifa-06

FIFA 98 подгрява световното първенство през същата, като тогава EA пуска две игри. Втората носи името на самия мондиал – FIFA World Cup 98. През следващите години, разработчикът ще повтори тази стратегия с няколко други такива футболни форума – световни и европейски. FIFA 99 е последното заглавие със силни аркадни елементи. Постепенно след това EA започват да вкарват повече и повече симулационни елементи.

FIFA 06 (2006 г.) е може би първата игра от франчайза, която претърпява пълна преработка на механиките и полага началото на по-реалистичния път, по който поема поредицата досега. Следващата голяма крачка е направена при FIFA 09, когато е въведен за първи път Ultimate Team.

Свързани статии

Back to top button