Основаната от българина Момчил Кюркчиев IT компания Leanplum е придобита от един от главните си конкуренти – регистрираната в САЩ индийска CleverTap. Двете дружества ще се слеят и се надяват да образуват такова с глобални мащаби и клиенти. Амбициите им са с обединени сили да постигнат десетократен ръст през следващите години. Цената на сделката не беше обявена публично. Самата тя трябва да премине през регулаторно одобрение, за да бъде финализирана.
Leanplum и CleverTap работят в сферата на дигиталния маркетинг и предоставят инструменти за подобни кампании за мобилни устройства. От SMS съобщения, реклами, нотификации и др. Индийското дружество се оказва основен конкурент на българското, особено в сферата на т.нар. A/B тестване. Това е метод за измерване на ефективността на няколко вида реклами.
След сделката
Leanplum има силни български корени, като близо 60% от служителите ѝ са базирани в страната. Софийското звено ще продължи да работи след придобиването и дори има планове за разширяване с 20% до края на годината. При 65 служители в момента, това означава, че до началото на 2023 г. те ще трябва да станат 78. Тук се осъществява основно развойната дейност на Leanplum, докато в останалите офиси по света (Сан Франциско, Денвър, Ню Йорк, Амстердам и Сингапур) са насочени повече с търговска дейност.
Двете страни не пожелаха да разкрият стойността на сделката. Те единствено потвърдиха, че тя включва не само кеш, но и акции. Съоснователят и главен двигател зад успеха на Leanplum – Момчил Кюркчиев, ще продължи да работи в обединеното дружество и ще влезе в неговото ръководство. Позицията му е, не толкова популярната сред големите корпорации, главен стратегически директор.
Брандът Leanplum ще продължи да съществува, макар и не напълно самостоятелно. Той ще се използва в сегменти, в които българо-щатската компания е силна – като например при мобилния гейминг.
Допълваща се двойка
В IT средите обикновено, когато някой придобие конкурент, то доста често става дума за разчистване на пазара. Случаят не е такъв. CleverTap и Leanplum се допълват значително по доста показатели. Например индийската компания има силни позиции в Азия, Близкия Изток и Латинска Америка, докато българската – в Европа и Северна Америка. Те покриват различни сегменти – споменахме, че Leanplum е силна в гейминга. Както и имат различни клиенти, които сега ще бъдат прибрани под една шапка.
Географското допълване е подсилено и с разположението на развойните центрове. Този на Leanplum е в София, докато продуктовия офис на CleverTap се намира в Мумбай, Индия. Обединеното дружество ще може да обслужва без проблеми клиенти по цял свят, 24 часа в денонощието. CleverTap има силна експертиза в събирането и обработването на данни. Което също ще помогне за развитието на потенциала на по-фокусирания опит в мобилни решения на Leanplum.
Всичко това превръща CleverTap в една истинска глобална компания. Това дава големи надежди за потенциал за растеж. Общите годишни приходи на двете дружества са 100 млн. долара. При обявяването на сделката, Момчил Кюркчиев коментира, че прогнозите са, постъпленията да се увеличат десетократно през следващите години.
Когато Google не иска
Историята на Leanplum е като извадена от клишетата за Силициевата долина. Момчил Кюркчиев работи в технологичния гигант Google и преди десет години предлага да се разработи A/B тестващи инструменти за мобилни устройства. Компанията от Маунтън Вю не проявява интерес, което кара предприемчивият българин да разви идеята си със своя колега от Google Андрю Фърст.
През 2014 г. е открит българския развоен офис на Leanplum. До 2020 г. компанията привлича финансиране в размер от 123 млн. долара, като в някои от рундовете се включват и български рискови инвеститори. Последният обявен привлечен капитал е на стойност от 27 млн. долара.