„Полетът“ на F-16V в България
Нервно хванах джойстика вдясно от мен и поех дълбоко въздух. Погледнах през индикатора на челното стъкло (HUD) и пред мен се разкри близо двукилометровата писта на военновъздушната база „Нелис“ на САЩ, разположена на ръба на Лас Вегас. С лявата ръка дръпнах плавно ръчката от другата страна, двигателят изръмжа от подадената тяга, а алуминиевият корпус на моя F-16 Block 70 нервно дръпна напред по полосата.
Повдигане леко нагоре, после наляво и пак рязко напред на ръчката и се включи форсажът. За няколко секунди достигнах 150 възела или около 300 км/ч., след което леко дръпнах джойстика към мен. Изтребителят вече беше във въздуха, а аз спокойно се взирах в синьото небе. След набиране на около километър-два височина, изравних носа с хоризонта, бърз завой и пред мен се изправи „града на греха“ Лас Вегас, а отдясно – пустинята Невада.
Последваха две маневри – тоно, завъртане на 360 градуса около оста на самолета и класически лупинг. След тях осъществих прелитане над Лас Вегас и заход за кацане. Всичко премина по учебник, без самото спиране на пистата – F-16 Block 70 се оказва, че има доста твърди и трудни за натискане спирачки.
Погледнах инстукторите, поздрави, снимки и… слязох от тренажора. Така може да се опише краткия „полет“, който Lockheed Martin организира за журналисти, военни кадети и други в София на 14 март. Компанията се чувства вече доста по-комфортно, след като българското правителство избра да преговаря ексклузивно с нея за доставката на осем нови изтребителя за нашите военновъздушни сили.
Дългоочакваната сделка
След продължителни дебати, няколко конкурса и опити за закупуване на нови бойни самолети, на пръв поглед сме на финалната права по придобиването на такива. При последния конкурс бяха подадени четири оферти – нови F-16V (Viper или Block 70 – бел. ред.), Jas-39C Gripen, F/A-18E Super Hornet и втора ръка Eurofighter Typhoon от Италия.
България в момента преговаря за закупуването на осем F-16V
Последните две опции бяха декласирани, защото не отговаряха на ключови условия от иначе засекретения търг. Super Hornet-ите най-вероятно, заради висока цена, а Typhoon-ите освен нея, те нямат възможност за действие по наземни цели без допълнителна модификация.
Така накрая останаха F-16V и Jas-39. Специална „експертна“ комисия (или по-скоро политическа) реши да избере първата опция, за да се започнат ексклузивни преговори с американското правителство. Lockheed Martin може да е производителят на самолета, но доста компоненти се доставят и договарят допълнително и крайното предложение идва централизирано от Вашингтон.
Придобиването на нов изтребител ще освободи радиочестотите в 800 MHz за телекомите
Изборът на нов изтребител е ключов не само за бъдещето развитие на българската бойна авиация. Финализирането на сделката и доставката на самолетите най-накрая ще освободи нужните радиочестоти или по-точно заветната лента от 800 MHz за телекомите. В момента тя се използва от старите изтребители МиГ-29, които носят бойно дежурство. Самите оператори смятат за необходими тези честоти и още няколко ленти, за необходими, за да пуснат 5G услуга в страната.
Пилците се броят през юли…
Джеймс Робинсън, директор „Международно бизнес развитие на F-16“ в Lockheed Martin обяви, че крайното решение на българското правителство се очаква до края на юли. Тогава трябва да премине и гласуването в парламента.
„Ако всичко мине по план – края на юли ще имаме разписани окончателните документи“, коментира Робинсън.
Изтребителите F-16V ще бъдат сглобявани в новия завод на Lockheed Martin в Грийнвил, Южна Каролина. Робинсън поясни, че сградата, оборудването са готови и вече се обучава персонала за работа. Той потвърди, че поръчаните до момента изтребители F-16V от Бахрейн и Словакия, както и потенциално българските, ще бъдат изработени в САЩ, а не в Индия, както се спекулираше.
Българските F-16V ще се сглобяват в новия завод на Lockheed Martin в Южна Каролина
Дотук с добрите новини. Две са основните критики към офертата за новопроизведени F-16. Първата е, че те ще надхвърлят значително бюджета заделен от българските власти за превъоръжаване, а втората, че няма да бъдат доставени в рамките на две години, както е по задание.
С оръжие или без – това е въпросът
По първите опасения Робинсън не коментира точната цена, тъй като това зависи доста от преговорите между София и Вашингтон. Например един от параметрите, който се обсъжда е какво въоръжение да бъде закупено заедно с изтребителите, поясни Робинсън.
Това е важно, защото това са ключови елементи и разлики при стойността на офертите между тези на Словакия и Бахрейн. Първата държава поръча през април миналата година 14 F-16V на приблизителна обща стойност от 2.91 млрд. долара. Или по 207 млн. долара на самолет. Бахрейн от своя страна се договори за 19 F-16V за 2.785 млрд. долара или по 146 млн. долара за брой.
Цената за изтребител в момента варира между 146 и 207 млн. долара
Защо е тази разлика? Най-вече в това, че ВВС на страната от Близкия изток разполага с този модел изтребители и в сделката не е включено въоръжение. От своя страна словашките F-16V ще дойдат не само с пълен комплект ракети въздух-въздух, но и със значителен брой бомбово такова.
Осемте изтребителя, които България желае да поръча ще се използват основно за пазене на въздушното пространство. В перспектива, София желае да купи допълнителни самолети, които да могат да изпълняват и мисии за атака на наземни цели. Крайната идея е това да бъде осъществено от един модел многофункционални изтребители. За първата сделка, на България ще ѝ стигне да поръча само въздух-въздух въоръжение.
Но дори при „голия“ вариант на Бахрейн и цена от 146 млн. долара на брой, общата им стойност ще достигне 2.052 млрд. лева, което е с 250 млн. лева над планирания бюджет.
… но прелитат през четири години
Ако за цената ще трябва да видим до къде ще стигнат преговорите и какво ще се реши, то проблемът с крайния срок за доставка и въвеждане на въоръжение е по-притеснителен. Робинсън потвърди, че всичките осем F-16V ще бъдат доставени и приведени в бойна готовност през 2023 г. Или четири години след окончателното подписване на документите. Това е двойно по-голям срок от поставения от България за две години.
Има една малка подробност, която доста български медии пропуснаха със срока за 2023 г. Тогава се доставят и привеждат в бойна готовност всичките осем изтребителя. Точната програма е следната:
- Произвеждат се първите два F-16V. Те остават в САЩ, като на тях се приучават първите български пилоти и наземен персонал за летене и обслужване на изтребителите.
- Следват доставки на четири F-16V в България, като обучението на екипажите продължава на двата самолета в САЩ и тези на родна земя.
- В последната стъпка вече се доставят до България последните два изтребителя, както и тогава се транспортират вече готовата двойка от САЩ.
Именно за последната точка важи срока от 2023 г. Първите две все още са обект на разговори и част от преговорите между САЩ и България.
F-16V ще могат да постъпят на въоръжение в България чак през 2023 г.
Причината за дългия срок от четири години е, в това, че страната ни ще бъде „на опашката“ при производството и оборудването на F-16V. Преди нас са Бахрейн и Словакия, които общо имат заявени 33 бройки. Всички тези изтребители ще се произвеждат само в новия завод в Грийнвил. Робинсън допълни, че той има достатъчен капацитет да поеме и допълнителни заявки, като например потенциално такива от Тайван.
Все пак по този параграф F-16V изостава доста спрямо обещания от SaaB в рамките на две години да бъдат доставени и приучени екипажите на осем Jas-39 Gripen.
Лъч телеком надежда
За телекомите новината обаче е лоша, защото преди 2023 г. няма да могат да бъдат извадени напълно от въоръжение MiG-29. Следователно радиочестотите в обхват 800 MHz ще продължат да са затворени за тях. Все пак има надежда това да стане по-рано.
За осъществяване на контрол на въздушното пространство на България са необходими минимум четири изтребителя. Ако Lockheed Martin, американското и българското правителство договорят доставката на родна земя на първите четири F-16V (или стъпка втора от плана) да стане по-рано. Тогава теоретично МиГ-овете могат да бъдат извадени от въоръжение, а честотите – освободени. Колко точно може да се скъси срокът – зависи от преговорите и скоростта на обучение на екипажите и наземния персонал.
Другият вариант е да се започнат преговори със SaaB за Jas-39 Gripen, но предвид политическата обстановка и силния натиск на Вашингтон за сделката това е малко вероятно да стане. Така за момента, F-16 прелитат само виртуално с български пилоти, а реално ще очакваме това да се случи през 2023 г.
Любимото на много ентусиасти сравнение между F-16V и Jas-39C Gripen ще направим в следващите дни.