Метавселената е това това абстрактно място, което беше интернетът преди близо 30 години. Най-големите ентусиасти говорят за него, но мнозинството от хора не са го виждали или докосвали. Даже повечето от тях го игнорират, като просто прищявка на малък кръг от потребители. Призмата на времето доказва, че след това най-големите и мощни корпорации ще се формират именно благодарение на интернет революцията.
По същия начин гледа и Марк Зукърбърг на метавселените. За него това е бъдещата форма не само на социалните мрежи, но и на дигиталните (и отвъд тях) интеракции между хората. Паралелът между интернетът преди 30 години и метавселените сега е доста ясен, но има и някои разлики между двете. Във всички случаи, големите корпорации залагат много на втората, включително десетки, ако не и стотици милиарди долари.
Развитията през последната седмица показаха наяве някои от проблемите, с които се сблъсква метавселената. Както и поставя въпросът, дали рисковият ход на Марк Зукърбърг изцяло да се преориентира към нея и да ребрандира компанията си на Meta по този повод – ще се окаже оправдан. Или просто ще погребе технологичния гигант, бавно и славно, както се случи с Nokia и техните мобилни телефони в рамките на 15 години.
Самотно място
Метавселените са дигитални светове, които наподобяват максимално близо нашия, а потребителите имат достъп основно чрез шлемове за виртуална реалност (VR). Идеята е, в един момент те да бъдат пълното цифрово допълнение към реалния свят. Виртуално и реално да се преплитат, по много по-интерактивен начин. Meta на Зукърбърг идеално представя концепцията си в дългата си анимирана презентация отпреди месеци.
Проблемът е, че тя не успява да грабне вниманието на потребителите. Meta твърди, че има около 300 хил. регистрирани потребителя за Horizon Worlds. Това е основното приложение за метавселената на компанията. Проблемът е, че много малка част от тях са най-вероятно активните такива. Едно от изискванията, за пълноценното ѝ използване е наличието на VR шлем. Meta разполага с поне 1.28 млн. активни такива потребители. Ако 23% от тях ги ползват за метавселената – числата излизат.
Някои специалисти поставят тази статистика под съмнение и я поставят до доста по-скромните 31 хил. Те базират изчисленията си на хората последвали страницата на Horizon Worlds в социалните мрежи на Meta. Независимо, коя статистика използвате, това е само прашинка от потребителите на компанията. Традиционните социални мрежи на Meta надминаха 3.65 млрд. души. Това прави, че само 0.008% от потребителите на компанията ползват метавселената при 300 хил. души и 0.0008% при 31 хил. Според Wall Street Journal, изтекли документи на технологичния гигант показват, че месечните абонати са под 200 хил. при цел на компанията от 500 хил. На всеки сървър на Horizon Worlds пък има под 50 потребителя, а доста са напълно празни.
Ситуацията е трагична и при другите подобни платформи. Decentraland е друга популярна такава метавселена. Която има между 30 и 1 074 активни потребители, в зависимост дали питате независими експерти или самата компания. В същият момент, дружеството има надутата пазарна оценка от 1.2 млрд. долара. Което и решение да вземете – най-вероятно обстановката ще бъде доста самотна.
Скептицизъм отвътре
Ако спазим сравнението с ранните потребители на интернет – ситуацията е била ако не идентична, то доста сходна. Но има разлики, една от най-големите е, че ако първите ентусиасти на глобалната мрежа са я харесвали и активно промотирали. Ситуацията не е същата с метавселените, поне за тази на Meta.
Дори вътрешно в рамките на технологичния гигант признават, че ситуацията с Horizon Worlds е тежка. Според изтекло писмо до Financial Times на вицепрезидентът отговорен за метавселената много трудно ще се наложи този продукт масово на пазара. „Простата истина е, че ако ние не го харесваме, то как ще очакваме останалите да го обичат“, се пита реторично в писмото. Това показва, че дори в рамките на компанията не са фенове на изградената от тях метавселена.
Останалите платформи изпадат в други крайности. Те не признават опитите на Meta и големите гиганти, защото искат децентрализация и пълна интеграция на блокчейн услуги. Марк Зъкърбърг отдавна е разпознал крипто активите като основни за метавселената си, но се опитва да ги наложи по-централизирано.
Проблемът на останалите обаче е, че те залагат прекалено много на блокчейн технологиите и на съответните активи. Последните са високорискови и спекулативни и са единствената причина да надуват оценките на компании, като споменатата Decentraland, която има дневни потребители, колкото квартално кафене.
Новите усилия на Meta
В стремеж да наложи повече своята метавселена, Meta предприема редица нови мерки. Една от най-съществените е добавянето на… крака. Досега, виртуалната среда на компанията представяше потребителите от кръста нагоре. Което водеше до доста комични ситуации и визии, както и отблъскваше донякъде по-масовите потребители.
По-важната мярка е партньорството с Microsoft. Meta се опитва да вкара бизнеса на своя страна, което може да стане чрез по-тясна интеграция с продуктите на софтуерния гигант. Комбинацията между видеоконферентното решение Teams и Horizon Worlds например, ще повиши интерактивността между служителите. Ще позволи и нови възможности за хибридна и дистанционна работа. Поне това са обещанията.
Сътрудничеството е ключово, защото реално обединява двата технологични гиганти с най-добри позиции във VR и AR средите. Facebook държи най-добрите VR шлемове – бившата компания Oculus, а Microsoft разполага със своите AR такива – HoloLens. Добавяме и комбинацията на силното влияние на Windows и Office софтуера в корпоративния свят и получаваме потенциално по-голямо развитие в дългосрочна перспектива.
Третата мярка е в пускането на нов VR шлем от страна на Meta – Quest Pro. Това е премиум устройство, което се предлага за впечатляващите 1 500 долара от края на октомври. Вградените предни камери позволяват да се използва и за смесена реалност. Има още сензори за проследяване на погледа и на лицевите физиономии, които да се предават в дигитален формат.
Преградите
Проблемите на метавселената са известни от самото начало. Те са общо три. Първият е в скъпите устройства – VR шлемовете са необходим аксесоар за пълноценно изживяване в новите виртуални среди. Техните цени варират от няколкостотин до няколко хиляди долара. Отделно, някои от тези аксесоари изискват мощни компютърни конфигурации, за да могат да работят на максимални обороти. Ситуацията е подобна на интернет разпространението преди 30 години, когато персоналните компютри още не са толкова масови, както и интернет връзката е скъпо удоволствие.
Вторият е в техническите спецификации на самите VR шлемове. Ниският клас устройства имат екрани, които разположени пред очите създават впечатление за ниска резолюция. Дори премиум продуктите все още не могат да представят размер на пикселите, който да е съпоставим с компютърните монитори. Причината е, че дисплеите са разположени в пъти по-близо и съответно, резолюцията трябва да е в пъти по-висока. Това в комбинация с по-ниското опресняване може да води до главоболие, замаяност и други странични ефекти.
Третият е в съдържанието. Експертите са категорични, че все още няма приложение или игра, която да е задължителна за изпробване от масовата аудитория. Изключително ниската потребителска база на настоящите заглавия подкрепя тази теза.
Подобно на интернет разпространението, нещата ще се случват бавно. Технологията трябва да стане по-лесна и достъпна за ползване, а съдържанието да се разшири с времето. Използването на метавселените от бизнеса може да помогне да се забърза този процес, но пак не е гаранция. Предвид инфлацията и предстоящата икономическа рецесия в световен мащаб, може да видим оптимизация на разходите на бизнеса, което няма да се отрази ползотворно на подобни скъпи иновативни решения.
По-сериозните проблеми за Meta
Meta е изправена пред доста по-фундаментални неприятности. Защото, времето в случая е враг на технологичния гигант. Марк Зукърбърг заложи цялото бъдеще на групата в развитието на метавселените, включително и името ѝ. За него това е иновация, която в един момент ще бъде неизменна част от нашето ежедневие и междуличностна комуникация. Въпросът е, че този момент може да бъде доста далеч във времето.
Когато се концентрираш в решения с доста отдалечени перспективи, забравяш какво се случва в настоящето. Промените в социалните мрежи Facebook и Instagram стават все по-противоречиви за потребителите. Най-голямата социална мрежа вече е технически нестабилна покрай последните ъпдейти. В същия момент, метавселената е глътнала 27 млрд. долара инвестиции на Meta.
Ситуацията напомня значително тази на Nokia през 2007 г. Финландският гигант демонстрира концепция за смартфон с нанотехнологии, огъващ се и свързан с всичко в реално време. Технологии, които все още не може да постигнем 15 години по-късно. Но Nokia инвестира значително в част от тях. В същия момент, Стив Джобс пусна в продажба първият iPhone, което постави Apple в центъра на смартфон революцията. Бързо последван от Android и Google. А Nokia в момента вече не прави смартфони, като аутсорсна бранда на финландския стартъп HMD Global.
Дали Meta не върви по стъпките на Nokia? Или сравнението трябва да бъде по-скоро с ранните интернет компании от 90-те години в борбата им за налагане на глобалната мрежа? И двете тези за момента са валидни, като отговорът коя точно ще дойде след няколко години.