Трудното за Мъск в Twitter предстои
Не мина и седмица откакто Илон Мъск е собственик на Twitter и вече започна със светкавичните промени, както и проблеми. Технологичният милиардер е пословичен с поставянето на неизпълними крайни срокове и също така – с тяхното неспазване. Както и с първичния хаос, който внася във всяко едно начинание в началото.
Служителите и ръководството на Twitter го разбраха по трудния начин. Най-висшите мениджъри нямаха тази чест, като най-ключовите бяха уволнени още през първите минути от управлението на Мъск. Те обаче се отърваха леко – най-богатият човек на планетата след това реши да изпробва възможностите на служителите. Възложи им задача с изключително кратък и невъзможен срок за изпълнение. Както и всички екипи да съкратят служителите си с 50%.
Всичко това се случва в рамките на седмица. Естествено, в типичния за Елон Мъск стил – нищо от това не се реализира по план. Новата функционалност не е готова навреме и е отложена поне два пъти, до момента. Twitter намали служителите си наполовина или с около 3 500 души, но се оказа, че са уволнени и ключови такива. Затова, сега компанията се опитва да върне част от тях.
Неслучайно, още при първата новина, че Мъск купува Twitter коментирахме, че той реално ще се опита да спаси западащата социална мрежа. Както и, че това ще бъде доста трудна задача. Драмите около сделката бяха само черешката на тортата – истинското предизвикателство за милиардера тепърва предстои.
Ударна трансформация
Мъск влиза наистина ударно в Twitter. За добро или лошо, той взима със себе си и екип от 50 доверени специалиста от Tesla. Задачата им е да променят началната страница на социалната мрежа преди потребителят да се логне. Така, че тя да покаже фийд с популярни туитове и хора, които не са абонати да разберат за какво става дума. Това е направено буквално в първите часове след придобиването.
Най-вероятно след това, този екип на Tesla продължава да съдейства на Мъск. Една от причините, милиардерът да използва собствен ресурс е, че няма доверие или не знае възможностите за софтуерна разработка на Twitter. В рамките на тази „адска седмица“, той ще сподели, че основният проблем на компанията е, че „има прекалено много мениджъри и прекалено малко програмисти“. Първоначалната информация според различни медии беше, че милиардерът планира да съкрати до 75% от служителите на Twitter. Или над 5 600 души от 7 500 общо.
За да определи възможностите на компанията и степента на промените, Мъск прави нещо типично по негов си начин. Той възлага задача за разработване на функция в социалната мрежа с невъзможен за изпълнение срок. Тя включва да се интегрират т.нар. проверени (verified) профили към месечния абонамент Twitter Blue. Посланието е, който не успее – той ще си тръгва от компанията. Така, съкращенията и пускането на новата функционалност са обвързани в един процес и съответно срок.
Очакван резултат
С наближаването на крайния срок, служителите на Twitter се готвят за масовите съкращения. Очакват да видят какви ще са техните мащаби. Заповедта на Мъск е да се „реже“ 50% от екипите и всеки ръководител трябва да предостави съответния списък. Започва да валят предизвестия – основно по имейл.
Служителите дори със сарказъм отбелязват, че ситуацията е като „щракването“ на Танос в холивудската продукция „Отмъстителите: Война без край“. Тогава злодеят на Marvel взима всички магически камъни и с едно щракване на пръстите заличава половината население във Вселената.
Естествено, нищо от това не минава по план. Списъците са изработени също толкова светкавично, колкото са и изпълнени заръките. Впоследствие се оказва, че ключови фигури отговорни за различни критични продукти, възможности и др. са уволнени. Twitter изпада в ситуация, в която трябва да моли вече освободени специалисти да се върнат, заради подобни „грешки“.
Какво се случва с добавянето на проверените потребители да са само за абонатите на Twitter Blue? Нищо, функционалността очаквано не е готова и на няколко пъти срокът за окончателната интеграция е отлаган.
Неизбежното преструктуриране
Макар и хаотични, действията на Мъск имат в себе си много логика. Twitter не се намира в добро финансово и пазарно състояние и подобни радикални мерки са не само необходими, но и неизбежни. Дори предходното ръководство, което милиардерът уволни в първия си ден начело на компанията, беше предвидило съкращения на персонала в рамките на 25%. Двойно по-малко спрямо 50% на Мъск, но най-вероятно нямаше да се ограничи само с тях и през следващите периоди щеше да наложи още намаляване на служителите.
Причината е, че социалната мрежа стагнира откъм потребители. Ако общият им брой е 486 млн. души, то дневните активни са почти двойно по-малко – 238 млн. Ръст има, макар и не толкова голям – между 2% и 3% на месечна база. Въпросът с интеракциите между потребителите може да се каже, че „виси“ във въздуха, особено предвид тезата на Мъск, че ботовете (фалшивите профили) са много повече от декларираните 5% от ръководството.
Тенденцията за стагнираща абонатна база е от години, но е само част от основния проблем. Той е, че Twitter не прави достатъчно пари и в повечето случаи е на загуба. И така е бил от основаването си досега. Изключения са 2018 г. и 2019 г., в които социалната мрежа записва единствените си печалби. Те са сравнително големи за компанията – 1.2 млрд. и 1.46 млрд. долара съответно. Преди това Twitter има дълга поредица от годишни загуби. Те варират от 67 млн. долара през 2010 г. до 1.13 млрд. долара през пандемичната 2020 г. Приходите дават повод за оптимизъм през 2021 г. когато от 3.7 млрд. долара достигат около 5 млрд. долара.
Промяна на бизнес модела
Всичко това изисква не само бързо преструктуриране, но и промяна на част от бизнес модела. Тук идва промяната с абонамента Twitter Blue – като Мъск ще се опита да балансира между свободни и платени функционалности на социалната мрежа. Като вече получава отпор по тази линия от най-различни известни личности. Но със затягането на регулациите, технологичния и най-вече интернет светът върви към т.нар. freemium модел. Мъск също гледа в тази посока.
Милиардерът е изправен пред много проблеми, които трябва да реши в Twitter. Включително и с високото политизиране на платформата през последните години. Тя стана бастион на демократите, особено след като някои от най-популярните републиканци, включително и бившия президент на САЩ Доналд Тръмп бяха баннати от нея.
Част от служителите и потребителите на Twitter се опитват да обърнат дискусията за бъдещето на платформата, като призовават и натискат рекламодателите да се оттеглят от нея. По думите на Мъск, някои опити вече са успели и те костват милиони долари на компанията.
Милиардерът има дълъг и труден път за преодоляване към връщането на стария блясък на Twitter и придобиването му на нова слава. Дали Илон Мъск е поел по правилния – все още е рано да се каже. За момента, действията му са неизбежни, макар и доста шокови. Ако не успее, то това най-вероятно ще е най-скъпият провал на Мъск в кариерата му – както финансова, така и лична. Защото, той обожава Twitter.