Продажбите на умни часовници изненадват с ръст през 2022 г.
Пазарът на умни часовници отчита здрав ръст през изминалата 2022 г. При това противно на всички останали водещи сегменти на потребителската електроника, които от своя страна отбелязват значителни сривове на доставките през изминалата година. Най-тежко засегнати от спада бяха продажбите на смартфони, които се понижиха с над 18% на годишна база през 2022 г., а тези на персонални компютри – с над 16%.
За сметка на това, търсенето на умни часовници се увеличава през същия период с 12%. Предварителните данни на Counterpoint Research за 2022 г. не дават информация за целия обем на пазара, но дават подробна разбивка и анализ на пазарните дялове и основните региони.
Забелязват се няколко тенденции. Едната е, че има голяма поляризация на ценовите класове – значително се увеличава търсенето на най-скъпите модели умни часовници и на най-евтините. Докато устройствата с междинна стойност отчитат понижение. Другият елемент е, че последното, празнично тримесечие на 2022 г. е първото в което се отчита спад на продажбите. Нещо, което подсказва, че общото свиване на потреблението най-вероятно ще засегне и умните часовници през новата година.
Регионалните и ценови тенденции
Индийският пазар е основният двигател на растежа при умните часовници. При него доставките се увеличават със 151% и заемат 21% дял от общите продажби. Северна Америка расте минимално с 6%, но това не е достатъчно и реално пазарния дял на региона се свива от 30% на 29% на годишна база. Все пак той остава най-големият пазар за момента на умни часовници.
Другият ключов регион е Китай. Там понижението не е само на база дял, но и на общо доставки. Последните се свиват с 9%, а първият от 23% на 19%. Така, през 2022 г. Индия се оказва вторият най-голям регион по продажби на смартчасовници, за сметка на Китай. Това го прави и все по-значим общ фактор. Най-малкото, заради забавянето на индийските доставки през последните три месеца на изминалата година води до спад от 2% на годишна база. Това е първият такъв след осем тримесечия на растеж, коментират още от Counterpoint Research.
Друг ключов момент е поляризацията на цените. Търсенето на премиум модели над 400 долара скача двойно и вече заема 13% от пазара. Този сегмент е движен най-вече от Apple Watch и новия Ultra модел, който допълнително вдига цената. С малко по-малък ръст от 29% на 35% се отбелязват продажбите на най-евтините устройства, които се на цени до 100 долара. Логично, но и подобно на другите сегменти, като количество, достъпните модели са и най-популярни. Тази тенденция може да не се запази, защото е движена основно от индийския пазар, където цената е основен фактор.
Разместванията при производителите
Ударното навлизане на умните часовници в Индия оказва влияние и сред производителите. Докато Apple доминира също така популярния премиум сегмент и остава недостижим лидер с над 34% дял, ситуацията е динамична при останалите. Samsung увеличава продажбите, но запазва идентичен 9.8% пазарен контрол през 2022 г. Huawei намалява своето влияние, като бройки, но като приходи отчита увеличение от 20%, заради преориентирането си в по-високия ценови сегмент.
Две индийски марки влизат ударно, поради добрите си продажби на местния пазар. Това са Noise и Fire Bolt, които доста бързо завземат четвъртата и пета позиция с 5.6% и 5.5% дял съответно. Техният възход е за сметка на Fitbit и Xiaomi, които излизат от Топ 8. Първата компания страда от по-слабите си продажби в Северна Америка, изключително силната конкуренция от Apple и забавянето на пускането на нови модели, покрай придобиването от Google. Втората – от цялостното забавяне на китайския пазар.