Спадът на продажбите на смартфони продължава и през началото на 2023 г.
Тенденциите за спад на продажбите на потребителска електроника се пренасят и през началото на 2023 г. Вече разгледахме тези на PC сектора, но сега и данните за смартфоните показват стабилно понижение. На годишна база то е 14.6% за периода януари-март. Това е седмото поред тримесечие на спад на доставките на умни телефони, показват данните на изследователската фирма IDC.
Интересно е, че то е по-високо от очакванията на анализаторите, но не и изненадващо. Пониженото търсене е основният фактор за това, който е вследствие най-вече на все още високата инфлация и макроикономическата нестабилност в повечето региони. Подобно на други пазарни сегменти, търговците все още разполагат с големи складови наличности, което допълнително удря производителите по отношение на доставките.
Технологичните компании вече взимат различни мерки, като още през 2022 г. имаше няколко оптимизации на портфолиата на някои. Други свиха плановете си за експанзия, като например OnePlus и Oppo, които обявиха, че няма да навлизат ударно в Европа и замразяват търговската си дейност в региона.
Изчистване на инвентара
Високата инфлация от миналата година води до натрупване на складовите наличности на търговците. Те продължават да използват тези количества продукти и това намалява продажбите на едро, които проследяват от IDC. Коментарът на експертите е, че процесът с изчистването на складовите наличности продължава и през първите три месеца на 2023 г. Ситуацията е сходна и с тази при персоналните компютри.
Позицията на търговците и производителите е деликатна защото очакванията са този процес да продължи и през следващите три до шест месеца. Който избърза с новите поръчки може да рестартира този процес и отново да натрупа излишни складови наличности. Все пак, положителните прогнози са, че ще има цялостно възстановяване на пазара към края на годината.
Пониженията обхващат всички региони, като може би единствената изненада е Китай. Страната таман отвори напълно икономиката си покрай политиката за нулев ковид и въпреки това отчита 12% спад на годишна база през първото тримесечие. С една идея по-добре са другите развити пазари в САЩ и Западна Европа, като там пониженията на доставките са 11.5% и 9.4% съответно.
Удар в средния и достъпни сегменти
Най-засегнати са продажбите на смартфоните в средния и достъпен клас. Затова и регионите с най-голям спад са именно тези, в които евтините устройства доминират. Така, в Близкия изток, Централна и Източна Европа и Югоизточна Азия пониженията са между 17% и 20%. Тенденцията е от последната година и това е видно при по-силните спадове на производителите, които залагат на подобни устройства. Според IDC доста компании са изтеглили и оптимизирали своето портфолио именно в тези класове.
Това може да проследим и при пониженията на производителите. Всички те отчитат негативни резултати, но някои са с по-умерени, като Apple, които по-скоро стагнират с 2.3% понижение на доставките. Сред лидерите няма размествания, но Xiaomi е с най-голям спад именно заради зависимостта си към достъпните и средни смартфони на пазари, в които те доминират. Китайският гигант отчита понижение от 23.5% на годишна база. В подобна ситуация е и Samsung, които са със спад от 18.9%.