Bard-ът на Google в новата AI епоха
Трудно е човек да си представи, че в рамките на две години Google ще се превърне в догонващ в областта на изкуствения интелект (AI). През 2019 г. разработките на технологичния гигант в тази област се справяха с най-добрите играчи на StarCraft 2. Това е сложна стратегия в реално време с огромно количество от неизвестни и променливи. В същия момент прохождащия OpenAI се учи на виртуална криеница – или на доста по-опростени действия.
Три години по-късно – през 2022 г. се полагат основите на генеративния AI. Това са програми, които създават различно съдържание на базата на кратко описание. Първо, това направи Dall-E на OpenAI, което помогна за генерирането на изображения. След това се появи и вече световноизвестния ChatGPT – който дава различни отговори в текстов формат.
Всичко това беше първият червен сигнал за Google – компанията вече не е синоним за разработката на AI. Вторият се оказа дори по-силен и потенциално опасен – постепенното превзимане на OpenAI от страна на Microsoft. Както и последващата интеграция на решенията в продуктите на софтуерния гигант.
Google трябваше да реагира, при това максимално бързо. В рамките на малко повече от половин година, технологичният гигант вече интегрира генеративен AI в почти всеки аспект от своята екосистема. Завършването на този процес ще отнеме още известно време, но първите големи стъпки вече са положени.
Затова на ежегодното изложение за разработчици на Google I/O близо две трети от презентациите бяха посветени на новите AI решения на гиганта. Дори фундаментална новина, като първия за компанията сгъваем смартфон Pixel беше изместена за края и с отделено доста по-малко време. Новостите, които Google представи в сферата на генеративния изкуствен интелект обаче наистина имат потенциала да трансформират компанията, както и да я върнат сред лидерите в сферата.
Bard навсякъде
Малко след публичната експлозия на ChatGPT, Google обяви своя езиков модел Bard. За известен период от време той остана достъпен само за вътрешно ползване от страна на технологичния гигант. После беше отворен експериментално в някои региони. Голямата новина от конференцията I/O е именно неговия публичен дебют в 180 държави и региони. България по традиция трябва да е сред тях, но Google към 12 май още не е отворила Bard и за нас. Причината се крие в по-стриктните регулации на Европейския съюз и опитите на компанията да ги спази – затова услугата още не е налична в рамките на Стария континент.
Първоначално той трябва да е достъпен само на английски, японски и корейски, но впоследствие ще бъде разширен с още 40, сред които е и българския. Кога точно – Google само обявиха, че работят в тази насока и ще е „скоро“ .
Как обаче ще промени Bard Google и нейната екосистема е по-важният въпрос. Тук технологичният гигант направи пространствена демонстрация на неговите възможности. Те са значителни предвид усилията на компанията да ги интегрира в редица готови решения – от търсачката, през документите и Gmail до инструменти за програмиране. Редица практични екстри, като например да може да се диктува вместо пише.
Силата на генеративния AI е не само в създаването на съдържание, но и в комбинирането на няколко практични задачи. Bard умее точно това, включително и да се възползва от различните приложения на Google. Например, да изредактира недовършена детска история, да предложи неин край и след това на базата на текста – да създаде съпътстваща илюстрация към него.
Ситуацията е същата и при писането на софтуерен код. Bard може не само да създаде съответната програма, но и да обясни как работят отделните редове в кода. Както и да прегледа за грешки вече създаден код и да предложи оптимизации. Добавяме възможности, като интеграцията с Docs и Gmail, с което програмистите ще могат да го изпратят на други участници в проекта.
Търсачка с контекст
Търсачката на Google винаги е била фундаментална за технологичния гигант. Интеграцията на генеративен AI я трансформира напълно. Част от тези възможности бяха показани от Microsoft с комбинирането на техния Bing с ChatGPT. Bard значително ги надгражда, заради голямото си предимство – ползването на онлайн данни в реално време, а не от база, която датира от края на 2021 г. Това дават доста по-разширени функционалности.
Най-вече в концепцията за комбиниране и създаване на по-сложен низ от задачи. Основната цел на Bard в Search-а е дава контекст на търсенията. Той идва под формата на допълнителен правоъгълник в горната част на страницата с резултатите, в които се предоставя допълнителна информация от генеративния AI. Това може да бъде резюме или по-конкретен отговор на въпрос зададен за търсене.
Предимството на Bard е, че може да изпълнява и малко по-сложни задачи. По време на демонстрацията беше показан пример, как например можеш с AI да потърсиш за ново електрическо колело. Bard ще покаже различните модели и после да допълниш, да се визуализират само червените велосипеди. По-впечатляващо беше как генеративният AI може да планира цяла една почивка или командировка. От самолетните билети и резервациите, през трансфера между летището и хотела, до забележителностите или заведенията, които могат да се посетят.
Прозрачност, но не и откритост
Стигаме до друг съществен акцент в новия Bard на Google – идеята за прозрачност и етичност. Генеративният AI на технологичния гигант ще показва не само създадено съдържание, резюмета и ще подрежда информацията. Но и ще предоставя списък с източниците. Това важи за почти всяко едно приложение, в което Bard се интегрира. Идеята на Google е така да се дава кредит на първоизточниците, както и да се показва на потребителите откъде се взимат данните.
Подходът е различен спрямо ChatGPT, които за момента се опитват да скрият точните източници. OpenAI използва по-стара база с данни, докато Google черпят информация директно от живия интернет. Това идва със своите рискове – за използване на непроверени факти, заблуждаващи или чувствителни такива. Затова технологичният гигант е вкарал такива механизми за цитиране. Както и допълнителни – Bard няма да отговаря на някои по-чувствителни въпроси или задачи изискващи информация с по-чувствителен характер. Например, такива свързани с личното здраве и др.
ChatGPT обаче има друг коз – отворен код или поне за момента. Това позволява на външни разработчици да използват алгоритмите за създаване на собствени приложения. Google интегрира Bard изцяло в своята екосистема и е наличен само в нея. Макар той да е отворен за корпоративни клиенти, използването му за създаване на изцяло нови приложения засега не стои на дневен ред.
Инвестициите на Microsoft в OpenAI през последните месеци, накараха компанията постепенно да затваря различни данни от външен достъп. По този начин, ChatGPT може да се окаже в същата ситуация като Bard след известно време.
Пълна трансформация
Пълната интеграция на Bard спокойно може да се каже, че ще доведе до постепенна цялостна трансформация на всички услуги на Google. Търсачката ще се превърне в придатък на генеративния изкуствен интелект. Отделните платформи като Google Docs и Google Mail ще могат взаимно да ползват своите ресурси без да се превключва от една в друга. Като Bard ще трансформира файлове и идеи през облачното пространство. Естествено, само ако използвате напълно екосистемата на Google.
По същия път е поел и Microsoft, като софтуерният гигант успя да интегрира ChatGPT в Bing преди Google. Но компанията от Редмънд все още действа постепенно с генеративния AI в останалите продукти. Въпрос на време е това да се промени.
Именно в надпреварата между тези две компании и евентуалното включване на Apple най-вероятно ще се реализира по-голямата част от AI революцията. Защото през техните екосистеми има най-голям шанс за бързото налагане на подобни инструменти. Предимствата ще са безбройни – оптимизация на време, скоростна реализация на идеи и автоматизация на процеси. Недостатъците ще са трансформация на част от работните позиции и пълна промяна на нашите навици в търсене и обработване на информация, както и в създаването на съдържание.