Кризата на идентичността на социалните мрежи
След близо 20 години, епохата на социалните мрежи бавно ерозира. Те се превърнаха от средство за събиране на приятели, познати и роднини в рекламно пано или непрекъснат фийд за новини. Тяхната роля стана основополагаща в съвременното общество, част от начина ни на комуникиране. Основателят на Facebook и главен изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг правилно ги оприличи на „градския площад“. Социалните мрежи са мястото, което хората ползват за всякакви дейности.
С техния растеж и еволюция се загуби фундаменталната им дейност – да събират, а не да разделят хората. TikTok е особено показателен пример, като ги трансформира от площад към циркова арена. Следващите стъпки на тяхното развитие започнаха да стават мъгляви, а експертите и дори потребителите започнаха да се питат дали имат нужда от тях. Краят на еволюцията може би беше сложен с амбициите на Зукърбърг да пренесе социалните мрежи във виртуалната реалност – чрез метавселените.
Този проект се проваля с гръм и трясък, а стагнацията на платформите откъм потребители и идеи, продължава. През последната година станаха едни размествания, които върнаха дискусията дали не може да се намери нова формула за социалните мрежи. Придобиването на Twitter от Илон Мъкс, появата на Mastodon и Threads на Instagram са главните герои в този процес. Поне привидно.
Новите конкуренти на Twitter
Twitter е наистина „странна риба“. Социална мрежа, която стартира като публикуване на общовидни съобщения тип SMS. Тя си намери своята ниша и достатъчно голяма потребителска база. Специфичното при нея е, че тя дълго време не успя да намери формула за монетизация, а ползвателите ѝ стагнират като бройка от години. След като милиардерът Илон Мъск я придоби през 2022 г., част от тази потребителска база не беше доволна, защото ексцентричният богаташ премахна механизмите за предпазване само на едната политическа сила в САЩ. Именно тази политика накара бившият американски президент Доналд Тръмп да направи своя аналог Truth Social, в която да се предпазва само другата гледна точка.
След като Twitter „смени лагера“ в очите на част от американците, се появи желание за създаване на алтернативи. Почти веднага се появи Mastodon – идентична на социалната мрежа, но която запазва „чистотата“ на постовете за недоволната група от потребители. Новото приложение се явява като пълен антипод на Truth Social.
Разделението на потребителите и уязвимостта на Twitter не остана незабелязано. Meta подготви свой отговор – Threads, който минава като част от Instagram. Новата платформа е почти идентична със социалната мрежа под контрола на Мъск. Разликите са козметични, най-вече защото се използват елементи от дизайна на Instagram.
2023 г. – усеща се като 2009 г.
Всеки следящ технологичния сектор ще си зададе въпроса – за какво се правят и пускат три конкурента на Twitter? Годината е 2023 г., а не 2009 г., когато това също беше на мода. Дори тогава се пробваха и малко по-различни формули и подходи. Отговорът е доста банален – Twitter се превърна във важна част от живота най-вече на американската публика. Идеята е да се обхване тази аудитория, макар тя да се води нишова за глобалните стандарти.
Резултатите не са обещаващи, поне на пръв поглед. Създадената като реакция на покупката на Мъск платформа Mastodon към края на март има само 10.5 млн. регистрирани потребителя. Колко от тях са активни е друга тема, като към края на 2022 г. само една четвърт от 4.5 млн. регистрации са ползвали социалната мрежа на регулярна база. Twitter от своя страна има 330 млн. активни месечни потребители. С други думи, има доста дълъг път да се извърви до достигането на прекия конкурент.
Threads на Instagram, може би има малко по-голям шанс. Причината е, че не изисква нова регистрация, а вече готов акаунт за популярната социална мрежа. Това ще позволи на приложението да расте бързо и надеждата е по-този начин да направи привлекателно създаването на акаунти за Instagram. След като Facebook стагнира и не може да привлече младежката аудитория, Meta премества все повече фокуса към своята втора по големина платформа. Instagram има пазарен дял от малко под 14% при социалните мрежи, показват данните на StatCounter. Те обаче не включват TikTok в сметките и Facebook е лидер с дял от 64%.
Threads ще се изправи пред редица проблеми. Най-големият е потенциалната забрана, която ирландския регулатор за опазване на личните данни налага на новото приложение. Това ще спре, развитието на новата социална мрежа в Европейския съюз. Поне докато Meta не започне да съхранява данните на европейските потребители в рамките на Стария континент и да не ги прехвърля изцяло в САЩ. Което всъщност е центъра на спора между Дъблин и технологичния гигант.
Липса на решение
Дали Mastodon или Threads ще успеят да канибализират Twitter може да не се окаже толкова ключов въпрос. Битката е за едни 300-350 млн. потребителя, които на фона на милиардите клиенти на социалните мрежи в глобален мащаб изглеждат като строго определена ниша. Проблемът е друг – самите платформи изгубиха своята идентичност. Те вече не изпълняват напълно своята първоначална роля и стимулът хората да ги ползват намалява.
Алтернативите за момента също са сравнително нишови и силно фрагментирани. Чат приложенията се разглеждаха като продължение на социалните мрежи, но в един момент потребителите се върнаха към тях, заради по-директната комуникация. Discord за момента е една от малкото платформи, които комбинират пряк диалог и създаването на малки общности. Затова и приложението вече не е ориентирано само за геймъри.
То обаче не може да замести напълно социалните мрежи. Ситуацията е сходна и с възраждането на форумния формат, като Reddit, например. Последният сайт си има собствени проблеми, които може да се окажат екзистенциални ако не се овладеят. Цялата ситуация напомня Вавилонската кула, в която са побрани всички хора от целия свят, но те не могат да си говорят помежду си. Защото в момента интернет ни събира, но десетките социални и чат приложения – разделят.