Отивам да си платя сметката за „Глобул“ в близкия до редакцията магазин на „Германос“, като годината е някъде около 2012-2013 г. Влизам, казвам си номера и продавачът започва: „Искате ли да оптимизираме плана Ви?“, следва делово „Не“ от моя страна. Служителят напористо продължава „А нов телефон?“, „Външна батерия?“, „Лаптоп на изплащане?“. На тази канонада от въпроси аз продължавам да отговарям с монотонно „Не“. Питанията в тази посока продължават, докато човекът с риза на „Германос“ прави последен отчаян опит: „Поне едно „да“ няма ли да ми кажете?“. „Ми… не“, беше моят финален отговор, след което платих и отидох да си взема нещо за обяд.
Имам бегъл спомен, че някъде между въпросите за лаптопа и батерията имаше и няколко такива за застраховки. Най-вероятно да, защото, по това време, „Глобул“ предлагаше такива услуги през „Германос“, като веригата беше нейна собственост. Тогава подобна практика имаше и „Мтел“ с магазините „Хенди“. Списъкът с предложения на служителя беше прекалено дълъг, за да запомня всички и реално отговарях механично на тях.
Рестартиране на страничните услуги
Ситуацията се разиграва само месеци преди Telenor Group да придобие „Глобул“ и всичките ѝ активи в България. След като сделката става факт, норвежците оптимизират и централизират всичко, като премахват почти всякакви услуги, които не са свързани с мобилните комуникации. Което води не само до края на застраховките на оператора, ребрандирането му на „Теленор“, но и до края на „Германос“. Определени елементи от оптимизирането на портфолиото беше последвано в известна степен и от другите два оператора.
Интересът към подобни странични услуги се възроди през изминалата година. През юли „Виваком“, които предлагат директно застрахователни полици от 2012 г., обявиха, че разширяват VivaCare пакетите с нови три. Малко след това A1 обяви своите застрахователни планове за дома и телефона. От утре към тях се присъединява и „Теленор България“, който връща този тип услуга със „Смартфон протект“.
Новият „Смартфон протект“
Както името подсказва, тя има за цел да предпазва мобилното ви устройство. „Смартфон протект“ е налична от 29 март за всички настоящи или бъдещи клиенти на „Теленор“, които вземат от оператора смартфон при плащане в брой или на лизинг. Към цената се добавя месечна премия за застраховката, която варира според стойността на устройството и вида застрахователен план. Според ориентировъчните примери, дадени от телекома при представянето на услугата, е горе-долу около 1% от цената на смартфона. Срокът на застраховката е безсрочен, като потребителите могат да се откажат по всяко време без да плащат неустойки.
Новата услуга на оператора се предлага в две разновидности стандартна и „Плюс“ версия. Първата включва двата най-често срещани видове повреди, които могат да се случат на смартфона – случайна и злоумишлена. Така се покрива целия спектър от поражения, които не влизат в стандартната гаранция. Случайната повреда включва изпускане на земята или във вода, удар, заливане и много други възможности за инциденти. Злоумишлената е, когато някой реши да ви счупи смартфона за отмъщение или в пристъп на ярост, коментира Мила Кушева, маркетинг директор на „Теленор България“ при представянето на новата услуга.
Новата услуга осигурява покритие и при кражба на смартфона
„Смартфон протект +“ покрива не само двата вида повреди, но и при кражба, като например такава с взлом или джебчийство. Застраховката в този случай важи не само на територията на България, но навсякъде по света. Важно условие е, потребителите да изискат протокол за кражбата издаден от полицията или съответните служби за сигурност, който да предоставят за доказателство пред оператора.
Потребителят трябва да заплати част от стойността на поправката
„Теленор“ ще използва основно ресурсите в своя сервиз за поправката на смартфона. Ако устройството не може да бъде отремонтирано, то може да бъде заменено. Застраховката включва отстраняването на до две щети в рамките на 12 месеца. Потребителят, обаче трябва да плати част от стойността на ремонта. Това самоучастие е включено, за да може месечната вноска да е максимално достъпна, коментират от „Теленор“. Тя също варира в зависимост от щетата и устройството. По думите на Мила Кушева самоучастието може да бъде от 40 до 250 лева.
Да живеят партньорите
Новата услуга на „Теленор“ се извършва в партньорство със застрахователния брокер Chubb European Group. След смяната на собствеността на оператора и придобиването му от чешкия фонд PPF Group, той обяви, че ще развива все повече различни типове услуги и предлагане на дигитално съдържание, което ще става чрез подобни съдружия.
Трите телекома предлагат застрахователните си услуги чрез партньорства
Всъщност, нито един от българските оператори не предлага абсолютно самостоятелно своите застрахователни пакети. „Виваком“ работи заедно с ДЗИ, а A1 си партнира с „Алианц България“.
Завръщането на всякакви и разнообразни услуги от страна на телекомите дали означава, че отново ще ставаме свидетели на подобни разговори от увода? По-скоро не, защото операторите все по-усилено се опитват да пренесат продажбите и клиентското обслужване през дигитални канали, като сайтовете им, мобилните им приложения и телефоните за връзка.