Противно на тенденцията за развиване на облачния гейминг, Sony все пак ще предложи нова видео конзола. В ексклузивен материал за Wired, един от хората зад проекта Марк Черни разкри повече подробности за PlayStation 5. Тя ще предложи фундаментална промяна в хардуера и възможностите на досегашните конзоли. Черни е водещ системен архитект на забуления в частична потайност проект на Sony.
Далечна премиера
Първата информация, която получаваме е, че PlayStation 5 се разработва от близо четири години от страна на японския гигант. Освен това, проектът все още не е в краен стадий, което означава, че няма да видим новата конзола през настоящата 2019 г. Всъщност, дори името не е известно в момента, като PlayStation 5 се използва от медиите в момента за по-лесно ориентиране. Освен това, исторически, Sony не прави резки завои в кръщаването на този тип устройства. Но самият Черни в разговора си за Wired не използва това име, а я описва, като „следващото поколение конзоли“.
Sony в момента работи с няколко, неназовани засега, гейм студиа, които имат ранни прототипи. Отвъд тях, японският гигант тепърва разработва специалните софтуерни инструменти, което да се използват от останалите компании за видео игри. Те имат за цел да улеснят работата по заглавия за новата конзола.
Мощният хардуер
Основният въпрос, който вълнува, както геймърите, така и самите студиа, е хардуера, с който PlayStation 5 ще разполага. Причината е, че Sony и Microsoft изкуствено удължиха жизнения цикъл на настоящите устройства. Това беше постигнато с междинен ъпгрейд и подобрени версии на сегашните PlayStation 4 и Xbox One.
Въпреки тези временни мерки, покрай бързото развитие на технологиите през последните няколко години, тези конзоли остаряват все по-бързо. С което поставят ограничения, както на геймърите, така и на разработчиците, за техническите възможности на игрите, които могат да се пускат на тях.
PlayStation 5 ще се опита да отговори на тези опасения. Основните промени са две посоки – процесорът и графичната карта. Първият ще бъде базиран на третото поколение AMD Ryzen чипове и ще разполага с осем ядра. Те са разработени по 7nm технология, която позволява да се разположат повече транзистори на същата площ или да се намалят размерите на самия процесор.
Графичната карта ще бъде специално разработен вариант на моделите AMD Radeon Navi. Най-важният акцент е наличието на Ray Tracing технологията, която позволява по-детайлни и сложни симулации на светлините лъчи в триизмерната среда на игрите. До скоро тя беше налична основно за големите холивудски филмови студия, но от края на миналата година започна да си прокрадва пътя към крайните потребители. Ray Tracing ще отвори много нови възможности за разработчиците, както и ще помогне на играчите да „оплакнат очите“.
Звуковата карта също ще бъде значително подобрена, като самият Черни коментира, че като геймър е изненадан от липсата на голяма промяна в това отношение между PlayStation 3 и 4. Според него, в новата конзола ще бъде постигнат ефекта на триизмерен звук без да са необходими допълнителни колони или усилватели. Как точно, не споменава.
Виртуалната реалност и очилата PlayStation VR за момента са интересен нишов продукт, но как точно Sony ще продължи работата в тази посока остава загадка. Черни споменава, единствено, че VR е важен елемент и, че настоящия шлем ще бъде съвместим с новата конзола.
Малко за игрите
Последният елемент е пространството за съхранение. Качествените и красиви игри стават все по-обемни, като ексклузивния за PlayStation хит от 2018 г. – Red Dead Redemption 2 – изисква 99GB място, което за първите модели от настоящото поколение е голямо предизвикателство. По-важната част е в скоростта на предаване на тази голяма информация. В момента конзолите използват традиционни твърди дискове. PlayStation 5 се очаква да премине към SSD такива, които нямат движещи се части и осигуряват много по-бърз трансфер на данни. Sony ще разчита на специална версия на тези дискове, които да са специализирани за игри. Черни обаче се разграничава да разкрие конкретни технически подробности.
Същата потайност важи за конкретни имена или обратната съвместимост с по-стари игри. Такава ще има за някои PlayStation 4 заглавия, които ще могат да се подкарат на следващото поколение конзоли. Причината е, че новият хардуер донякъде ще е базиран на архитектурата на настоящите устройства. PlayStation 5 също така ще позволява използването на физически копия, което няма да ограничава потребителите само да свалят игри.
Крачка встрани от облака
Цялата тази информация за новата конзола на Sony идва донякъде изненадващо, но и донякъде очаквано. При представянето на PlayStation 4, японският гигант представи пилотните възможности на своята облачна гейминг платформа с визията, постепенно тя да замени напълно хардуера.
Голямото забавяне на представяне на следващото поколение конзоли, липсата на информация от основните играчи, като Microsoft и Sony, подсилваше слуховете, че такива може и да няма. Междинният ъпдейт на Xbox One и PlayStation 4 подхрани двете тези, че компаниите не могат още да се откажат от хардуера, както и, че може да няма следващи устройства. Microsoft, Apple и Google представиха своите облачни гейминг платформи в края на миналата и началото на тази година. Което показва и каква е посоката на развитие в дългосрочен план.
Телекомите също мислят в тази сфера. Развитието на 5G мобилните мрежи и ниското забавяне, което те предлагат, ще изстреля облачните гейминг услуги. Операторите прогнозират, че между 25% и 50% от трафика на петото поколение мобилна връзка през 2022 г. ще се пада на подобни платформи.
Споменахме, че Sony е един от пионерите на тази технология и нейната платформа PlayStation Now е сред първите на пазара. Но компанията има ограничения да я налага масово и качествено. Причината се крие сървърната инфраструктура. При нея Microsoft и Google имат голямо предимство и ще е интересно как облачните гейм платформи на двете компании ще се развият през следващите години.
С новата конзола, Sony залага на сигурно. От една страна се подсигурява от негативни реакции от по-традиционните геймъри. От друга, не залага всичко на технология, в която може да не бъде лидер или да има проблеми с доставянето на качествена услуга. Ако трябва да правим сравнение, Netflix все още предлага класическата доставка на физически DVD-та по пощата. При това и печели от нея, тъй като разполага с 2.7 млн. абоната. Вярно е, че бизнесът е със затихващи функции, но все пак съществува, независимо, че Netflix разполага с над 148 млн. стрийминг потребителя.
Което не пречи на Sony постепенно да разширява обхвата на PlayStation Now. През януари, компанията обяви, че е започнала бета тестове в Испания, Италия, Дания, Португалия, Норвегия, Финландия и Швеция. В тези държави платформата трябва да бъде достъпна до края на 2019 г.