Huawei отнесе Apple по продажби на смартфони
Пазарът за смартфони продължава своя път надолу, воден от засилената конкуренция, по-дългият период на замяна на устройствата и потенциалната липса на революционни идеи в момента. Броят на доставките на умни телефони спада със 6.6% до 310.8 млн. бройки през първите три месеца на 2019 г., показват данни на изследователската компания IDC.
Разбивката демонстрира две основни и донякъде очаквани тенденции. Първата е, че Apple отчита пълен срив на продажбите с близо 30% на годишна база, а втората е истинското изригване на Huawei, който отчита ръст от 50% по същия този показател. Посоката беше закономерна предвид развитието на пазара. Истинската изненада се крие в мащабите на двете тенденции.
Стряскащите темпове
Такива темпове на спад и ръст от двете компании дойдоха малко неочаквано. В края на 2018 г. силите между Apple и Huawei изглеждаха изравнени, а Samsung се явяваше за ясно изразен лидер със солидна преднина. Ситуацията вече придобива съвсем други измерения. Благодарение на 50% растеж на годишна база и комбинацията с 30% спад на Apple, Huawei се откъсва доста пред американския гигант. В същият момент, китайската компания започва да стопява значително преднината на Samsung.
Южнокорейският производител отчита умерено понижение от 8.1%, което горе-долу отговаря на представянето му през последните няколко периода. Ако тези темпове се запазят и през следващото тримесечие, Huawei ще бъде безапелационен лидер със солидна преднина пред Samsung. Трябва да се отчете факта, че флагманът на китайския гигант P30 Pro дебютира в края на първото тримесечие. Което означава, че не малка част от продажбите му ще влязат в следващото, което ни кара да очакваме силни резултати и през периода април-юни.
Интересното е, че другият ключов китайски играч – Xiaomi, също губи инерция и отчита спад от 10%. За сметка на това Vivo влиза ударно в челната петица с 24% ръст на годишна база.
Слабата утеха за Apple
Паралелно с доклада на IDC, излезе и друго проучване на Counterpoint, което показва, че най-продаваният единичен модел смартфон през 2018 г. е iPhone X. Следващите три места също са отредени за умните телефони на Apple. Пето място е отредено за Xiaomi Redmi 5A, шесто за Samsung Galaxy S9, следван отново от два модела iPhone – XS и XR. Последните две места в Топ 10 са за Samsung.
Тази победа е повече от пирова за компанията, независимо, че най-скъпият ѝ модел се радва на солиден интерес, предходните ѝ флагмани, като iPhone 8 и 7 са по-търсени от новите „достъпни“ такива.
Проблемите за Apple тепърва набират скорост. Днес компанията обяви своите финансови резултати за първото тримесечие, като тя постигна очаквания спад от 61 млрд. на 58 млрд. долара. Прогнозата на технологичния гигант беше постъпленията да варират между 55 и 58 млрд. долара. Постигнатият резултат в горния край на границата се дължи основно на по-доброто представяне на услугите на компанията.
Кризата при смартфоните и спадът на продажбите от 30% има своето парично изражение. Постъпленията от умни телефони за Apple се понижава „само“ със 17% до 31.05 млрд. долара. Спадът на продажбите е компенсиран доста частично с по-високите цени на всички нови модели, които компанията продава. Въпреки че последните могат да бъдат сочени за една от основните причини за срива на реализираните бройки на пазара. Косвени доказателства за това са масовите намаления и отстъпки, които Apple предприема през януари и февруари, за да може да насърчи продажбите.
Запазване на перспективата
Ситуацията не се очаква да се подобри в близка перспектива. Apple изпитва затруднения в пускането на 5G модел смартфон, който да ѝ оправдае последващо вдигане на цените и компенсиране на свиващите се маржове. Най-оптимистичните прогнози сочат, че компанията трябва да постигне скоростно съдебно споразумение с Qualcomm в рамките на месец ако иска да има дори минимален шанс за 5G iPhone през тази година. Но това са идеализирани варианти, като по-възможния оптимистичен сценарий е това да стане най-рано през 2020 г.
На Apple ѝ предстои болезнен преход от продажбите на устройства към предлагането на услуги, като компанията представи цяла плеяда от нови платформи, част от които ще дебютират до края на тази година.
Положението на Samsung също не е розово, като техния сгъваем смартфон Galaxy Fold претърпя PR фиаско седмици преди официалната му премиера. Техническите проблеми накараха компанията да отложи дебюта му, който най-вероятно ще бъде изместен от второто към третото тримесечие на годината.
С което оръжията на двата основни конкурента на Huawei се изчерпват. Китайската компания може да разчита дори само на постигната инерция, за да постигне паритет при лидерската позиция. Определено ни очаква динамична година.