Времето, когато в България още нямаше пълноценна IT екосистема
Технологична екосистема, по този начин може да бъде описана IT средата в България в момента. Ако попитате всеки, който е по-навътре в иновационната индустрия в страната, най-вероятно ще използва тази фраза. Тя обаче не е даденост, а беше създадена в продължение на години. Началото на технологичния сектор в страната може да се проследи още преди промените от 1989 г., с различни периоди на временен възход и развитие. Истинският бум, дойде по-късно. След 2010 г. средата в България започна да разцъфтява наистина. Факторите за това са много – единния пазар и хармонизираните правила на Европейския съюз, добрата подготовка на кадрите и много други.
Постигнатото в рамките на девет години
Не всеки си дава сметка, че за изграждането на истинска екосистема, това не става само с пари. Изисква се споделяне на знание и контакти или казано с други думи – изграждането на истинска общност. Една от първите стъпки в тази посока, беше направена от „Капитал“ и тяхната технологична конференция DigitalK, проведено през далечната вече 2011 г. в Народния театър „Иван Вазов“. Подобни събития бяха рядкост, а възможността на родната публика да се срещне с успешни световни предприемачи, инвеститори и мениджъри беше почти немислима.
Девет години по-късно, DigitalK вече е доста по-мащабно начинание, като с всяко ново издание поставя летвата все по-високо. В кариерата ми на технологичен журналист, тази конференция винаги е била сред най-важните в календара ми. Не само, докато бях част от екипа на „Капитал“, а и след това. Защото, винаги някой от лекторите изненадва с интересен и различен поглед върху нещата.
Но освен любопитните разговори, DigitalK и другите подобни големи конференции играят и по-важна роля – сплотяването на технологично общество в България. Като през последното почти десетилетие успяха в това начинание. Дали някой предприемач успее да намери потенциален инвеститор на конференцията, или се запознае с бъдещ партньор, а защо просто не види коя му е конкуренцията. Дори само едно от тези неща да изпълни ще е достатъчно.
Освен това, постепенно започна да се изгражда имиджа на България като „Силициевата долина“ на Балканите. През 2011 г. основният коментар на посетители, лектори и гости на първия DigitalK беше, че „тук няма изградена здрава екосистема от предприемачи и инвеститори“. Нещата се обърнаха значително в рамките на няколко години.
Новината за наличието на талант и идеи в България постепенно набра скорост и това привлече погледа на редица чуждестранни рискови и стратегически инвеститори. Някои успешни български предприемачи или мениджъри също се включиха в подкрепата на различни стартиращи компании. Така бяха положени основите, като известна помощ за завъртане на това колело изигра DigitalK.
Поглед към бъдещето
След две седмици е поредното издание на технологичната конференция. Тя запазва традиционното разделение на две части – лекционна и ориентирана за стартъпи. Първата включва цяло съзвездие от различни гости. При втората основен фокус е спомената взаимовръзка между инвеститори и предприемачи, която ще включва и ежегодното състезание за стартъпи с награда от 10 хил. евро.
Сред гостите-лектори се отличават имена, като Джеф Хофман, който успява да съчетае управлението на бизнес чрез своята Priceline, под чиято шапка са световно известните сайтове booking.com, kayak.com, rentalcars.com дир. , както и да бъде филмов продуцент в Холивуд. Богата му кариера още включва бизнес коментари за редица големи американски медии и работа, като съветник в Белия дом. На DigitalK 2019 лекцията му ще бъде посветена за това как може една компания да бъде по-иновативна и да се развива в мащаб.
Дейвид Шинг или „Шинги“ е дигитален директор в щатския телеком Verizon. Но ролята му в компанията не е толкова скучна, като на всеки ръководител. Защото той се води „дигитален пророк“. Вместо с кристална топка и карти „таро“, той следи как се оформя онлайн бъдещето и обсъжда с различни хора посоката към която ще се развиват иновациите в бъдеще.
Технологичният гигант Uber не оперира в България по традиционния начин, но разполага със значителен развоен център тук. Затова не е изненада, че нейният ръководител „Информационни технологии“ Шобана Алувия ще е сред лекторите на DigitalK 2019. Тя ще разкаже за предизвикателствата в техническото поддържане на световната платформа за споделени пътувания, която има над 91 млн. месечни потребители.
Повече информация за програмата и лекторите на DigitalK 2019 можете да научите тук.