IT БИЗНЕСНОВИНИ

САЩ разглеждат дали Amazon и Google са монополисти

Технологичните гиганти рядко попадат под обсега на щатските антимонополни органи. Независимо от факта, че компании като Amazon, Google, Facebook и донякъде Apple доминират в определени ниши и дори цели сегменти на нашия дигитален живот. Ветровете в Щатите започват да сменят посоката си, след скандала покрай изборите за президент през 2016 г. стартираха призиви за регулиране на Facebook. Те прераснаха в началото на тази година в открити предложения на американски политици за разцепване на технологичните гиганти.

Дали тези апокалиптични за IT мастодонтите сценарии ще се окажат реалност е все още рано да се каже. Но вече се предприемат първите, макар и малки стъпки в тази посока. Според три източника на New York Times, Министерството на правосъдието на САЩ е започнало да следи Google за злоупотреба с монополно влияние. Докато по информация на Washington Post, Федералната комисия по търговията се е захванала да разглежда как дейността на Amazon влияе върху конкуренцията. Фактът, че точно това издание съобщава за потенциалните действия срещу онлайн ритейлъра е доста любопитен, предвид факта, че то е собственост на Джеф Безос, който е и основател на технологичния гигант.

Това не означава, че е започнато официално разследване от двете институции, подчертава американското издание. Но показва първите признаци, за потенциални по-активни действия на властите във Вашингтон спрямо технологичните гиганти.

Google-services

Под лупа

Министерството на правосъдието на САЩ разглежда бизнеса на Google с реклама и онлайн търсачката. Основен фокус е да се провери, дали компанията потиска умишлено конкуренцията, като се възползва от доминиращата си позиция на пазара.

Федералната комисия по търговията от своя страна разглежда ефекта на Amazon при онлайн доставките спрямо конкурентни платформи и дали упражнява натиск спрямо търговци, които ползват сайта, за да продават свои продукти. При първото, технологичният гигант все повече се налага като основен избор за доста потребители при онлайн покупки.

Във втория случай компанията има вече история. Преди време тя беше обвинена, че използва различни лостове за влияние, така че търговците да не могат да продават своите продукти по-евтино на други платформи. След като случая стигна до властите, Amazon тихомълком прекрати практиката.

Регулация на технологичните гиганти - Amazon, Google и Facebook

Директните и индиректни ефекти

Ако изследванията на влиянието на двете компании в съответните сектори покаже потенциална злоупотреба с монопол, тогава може да се започне официално разследване от тях. Възможно е, тези предварителни наблюдения да не доведат до никакви действия от страна на федералните власти на САЩ.

Стигне ли се до официални разследвания, дори да не бъдат спечелени, те ще подронят имиджа на двата гиганта. Microsoft беше изправен пред подобно предизвикателство преди години, когато в рамките на десетилетие се бори с регулаторните органи в САЩ и Европа. Това доведе до редица глоби за софтуерната компания и някои решения, които макар и малко насърчиха конкуренцията в редица области, като например интернет браузърите.

Действията може да имат и натрупващ ефект, предвид факта, че Европейския съюз също е вдигнал мерника на Google и донякъде на Amazon. Потенциални регулации от двете страни на Атлантическия океан, може да накарат компаниите да загърбят част от практиките за нелоялна конкуренция.

Сенатор Елизабет Уорън

Призив за по-строги действия

Един от най-яростните поддръжници на тезата, за по-стриктен регулаторен режим върху технологичните гиганти е американския сенатор Елизабет Уорън от щата Масачузец. Седмица след като обяви кандидатурата си за президентските избори през 2021 г. тя излезе с призив „време е да разцепим Amazon, Facebook и Google“ и обрисува конкретните мерки за постигането на тази цел.

Идеята на Уорън е да приравни основните платформи на компаниите (търсачка, социална мрежа, магазин), като комунални услуги. Което ще доведе до тяхното разцепване. Например, при Google, нейния Search ще трябва да се отдели от рекламния бизнес. Другото предложение е, да се обявят някои сделки за нищожни, като например придобиването на Snapchat и Instagram от Facebook.

Двете потенциални действия, може да разцепи компаниите на три-четири или дори повече дружества. За момента, това е доста краен и трудно осъществим вариант. Което не пречи на САЩ, да започнат да опипват почвата по-леко и фино.

Свързани статии

Back to top button