IT БИЗНЕСНОВИНИТЕХНОЛОГИИ

Нова вълна от споделени транспортни услуги идва в София

София ще бъде буквално залята от нова вълна от споделени транспортни услуги през следващите няколко месеца. До момента, единствената активна и успешна такава е Spark. Тя позволява да си наемете електромобил чрез мобилно приложение и да го ползвате за по-бърз превоз през столицата. Spark се разраства бързо, като от началото на годината пусна десетки нови електрически коли, както и планира старт на услугата в Румъния.

През следващите месеци, възможностите на софиянци за алтернативен транспорт, ще се увеличат. През есента се очаква да дебютира поне една услуга за споделено ползване на електрически скутери, с възможност да достигнат дори до три общо. В същото време от няколко дни работи такава за наемане на електрически велосипеди.

Целият този наплив, превръща София в арена на развитието на подобни услуги за алтернативен транспорт и яростната конкуренция помежду им. Тенденцията е малко позакъсняла в България, като подобни услуги присъстват от няколко години в редица развити западни градове и столици. По този начин се отваря и въпроса – колко ефективен пазар ще бъде София и кои компании ще успеят не само да привлекат позиции, но и да ги задържат.

Ограничените е-велосипеди

E-mountain bike

Първата услуга, отвъд Spark, която вече функционира е българската частна инициатива Rentabike.bg. Според вестник „Капитал“ зад нея стоят две местни компании – E-Mountain Bike и Eljoy. Те предоставят общо 15 електрически велосипеда, десет от които са предназначени за градски условия, а останалите пет – за планински.

Колелата могат да се заявят през сайта на инициативата и да се вземат (съответно и оставят) на две места в София – в кв. „Дианабад“ до едноименния басейн и на паркинга зад Националния исторически музей в кв. „Бояна“. Цената на услугата зависи от типа колело и времето, за което ще се ползва. Един час за градски е-велосипед струва 10 лева, докато планинския за същото време наема е 15 лева. Плащането става в брой или с карта.


Един час с е-велосипед ще струва между 10 и 15 лева


Разликата спрямо останалите услуга за споделен транспорт е, че останалите ще разчитат изцяло на мобилно приложение, откъдето ще се осъществяват всички дейности по потвърждаване на наема, освобождаването и плащането на превозното средство. Малкото пунктове и самите цени предполагат, че карането на е-велосипедите ще е предназначено за любителите на този тип превози, които искат просто да усетят по-различна тръпка и удоволствие. А не толкова за прагматичната цел, за превозване от точка А до точка Б в града.

Дългоочакваните е-скутери

Hobo

Електрическите скутери набират все повече популярност не само на Запад, но привличат интереса и на българите. Затова те не са вече толкова рядка гледка по улиците на София. Потенциалът им може да бъде отключен, когато започнат да се предлагат като услуга за споделено ползване. Подобни функционират в различни градове в Европа и САЩ от няколко години и си придобиват все по-голяма популярност.


Lime и VOI отложиха през пролетта старта си в София


Техния дебют се очакваше още през пролетта на 2019 г. По време на конференцията Smart Cities присъстваха две от популярните услуги за предоставяне на е-скутери под наем – Lime и VOI. Последната трябваше да обяви старта си в София, но в крайна сметка не го направи.

По неофициална информация на TechTrends пускането на услугата е било отложено, заради разногласия между Lime, VOI и Столична община, която трябва да бъде основен партньор на инициативите. Местната управа подготвя регулаторна рамка за ползване на е-скутерите, което най-вероятно е основната причина за забавянето на стартирането на тези приложения.

VOI скутери

Възможността за наем на е-скутер през мобилно приложение, ще дойде в София, но след няколко месеца. Според вестник „24 часа“, Столична община ще е изготвила регулациите за ползване на този тип превозни средства през септември. Тогава най-вероятно ще видим пускането и на съответните услуги за споделено ползване.


Българският стартъп Hobo ще предлага е-скутери за 20 стотинки на минута в столицата


Според българското звено на австрийския сайт TrendingTopics една от тях ще бъде на български стартъп – Hobo. Той планира да пусне първите десет е-скутера в София през септември. Намеренията на компанията включват закупуването на още 100 машини, които да бъдат отдавани под наем. Цената е на две нива – първо има такса за отключване на скутера, която ще е 1.60 лева и след това всяка минута на ползване ще се тарифира по 20 стотинки.

В публикацията на „24 часа“ не се споменават имена, а само, че общо четири компании са заявили желание да предлагат такива услуги с е-скутери. Две от тях са чуждестранни, а останалите – български. Първите най-вероятно са вече споменатите Lime и VOI. Hobo е едната местна, така че може да станем свидетели на още една българска.

Проблемите

Hobo1

Най-големият проблем, който се открива пред новите услуги за е-скутери е, че се изпуска благоприятния летен сезон за тях. Пускането през септември, отваря малък прозорец от месец-два, през които електрическите тротинетки са най-ефективни за градски транспорт. След това идва потенциалния студен, дъждовен и кален (и кишав) сезон, в които е-скутерите губят предимства.

Вторият потенциален проблем беше дискутиран през април по време на конференцията от Smart Cities. Тротинетките изискват доста голям ресурс за поддръжка и замяна. Причината е, че при тях амортизацията им е доста бърза.

Според Lime първото поколение е-скутери издържат само до две седмици при натоварено споделено ползване, а по-новите – до няколко месеца. От VOI единствено коментираха, че са развили добра система за ремонтиране на тротинетките, с което пестят разходите за пълната им подмяна. Във всички случаи, това е предизвикателство, с което българските стартъпи, като Hobo ще трябва да се сблъскат. Така, тяхното намерение за поръчване на 110 скутера вече не изглежда толкова впечатляващо.


Амортизацията на скутерите е много бърза и ще е необходим значителен ресурс за поддържането им


Другият е позиционирането като цени. Тази на Hobo е приблизително наполовина на цените за наемане на електромобил през Spark. Но на е-скутерите ще им отнема повече време за придвижване при нормален трафик. Тези превозни средства ще са по-подходящи за ползване в час-пик, когато всякакъв автомобилен транспорт ще бъде блокиран в задръствания.

Изводът е, че през септември, ще станем свидетели на голям наплив за предлагане на е-скутери в София, а от юли – на е-велосипеди. Големият въпрос е колко от тях ще останат за активния летен сезон през 2020 г. и дали бизнес моделът ще бъде привлекателен за потребителите на столицата? На което отговор ще намерим най-вероятно догодина.

Свързани статии

Back to top button