IT БИЗНЕСНОВИНИТЕХНОЛОГИИ

Facebook подготвя медийна услуга в социалната мрежа

Facebook подготвя медийна услуга в социалната мрежа. Тя ще бъде под формата на секция „Новини“, която се очаква да стартира към края на 2019 г. В нея ще бъдат поместени статии от избрани издатели, с които в момента социалната мрежа преговарят. Facebook желае да сключи до тригодишни споразумения за директно споделяне на съдържанието, като е готова да плати до 3 млн. долара за този достъп.

Новината беше съобщена от Wall Street Journal (WSJ). Социалната мрежа не е коментирала официално темата, единствено потвърди, че подготвя подобна секция към края на годината.

Ако това се окаже вярно, то Facebook е готова да плати милиони долари към медиите и да обърне значително политиката си към този сектор. Но ако кръгът на включените издатели е много малък без опция за включване на по-дребните и независими сайтове, това може да положи основите за потенциална цензура в социалната мрежа.

Информацията на WSJ беше публикувана в четвъртък късно вечерта, а малко повече от денонощие по-късно се появи друга такава, че Белия дом подготвя промени в регулирането на съдържанието в социалните мрежи. На пръв поглед двете новини изглеждат несвързани помежду си, но при определено стечение на обстоятелствата могат да пренаредят напълно медийни сектор в онлайн пространството.

Част от новата стратегия

Марк Зукърбърг

Концепцията за отделяне на медиите в различна секция на Facebook, беше загатната доста индиректно от Марк Зукърбърг в началото на 2019 г., когато той обяви новата стратегия на компанията. През последните две години, социалната мрежа промени значително алгоритмите си за показване на новинарско съдържание в потребителския поток. То беше значително ограничено и накара издателите да плащат, за да могат да достигат до по-широка аудитория. Т.нар. органичен достъп беше сведен до минимум.

В същия момент, Facebook и Google прибират огромен дял от приходите в онлайн реклама. По различни оценки в САЩ те са кумулативно около 60%, като за България такъв дял дава и Българската асоциация на рекламните агенции (БАКА). Което пресуши постъпленията на редица медии по света.

Сега Facebook е готова да плаща милиони долари на големите издатели, за да включва тяхно съдържание в отделна секция. Информацията на WSJ е много непълна и предизвиква повече въпроси, отколкото дава отговори.

Многобройните неизвестни

question-mark

Не се уточнява трите милиона долара, които е готова да плати Facebook, дали са за една година, за дългосрочен период и дори дали са за една медия. По подразбиране може да се заключи, че става дума за една медия, потенциално за тригодишен договор. Но това остава хипотеза.

По същият начин може да се предположи, че потребителите ще могат да го достигат до платени материали, безплатно през линковете на социалната мрежа. Отново, хипотетично, Facebook ще се цели в тази секция да включи само издатели, които предлагат основно платено онлайн съдържание. В списъка на WSJ с медиите с които Facebook преговоря са включени ABC News, Washington Post и Bloomberg, като последните две са или изцяло на е-абонамент или имат затворена за абонати секция.

Не се знае и каква ще е политиката на социалната мрежа по отношение на локалните медии (например български). Оскъдната информация не дава конкретен отговор на тези предположения.

Facebook има дългогодишна история с неуспешни опити да интегрира нови услуги свързани около медиите. Facebook Articles например даваше възможността на потребителите да четат директно в социалната мрежа статиите на различни сайтове. Тази възможност всъщност само прехвърли трафика от медийните страници към Facebook и беше изоставена от издателите, а впоследствие и от технологичната компания. Facebook Articles просъществува малко повече от година, преди тихомълком да бъде изоставена.

Данък медии

calculator-tax

Apple представи собствена платена медийна платформа, в която потребителите плащат единен абонамент и получават достъп до десетки платени вестници и списания в САЩ. Издателите получават дялове от тези приходи, който се изчислява на базата на генерирания трафик от тяхното съдържание в приложението.

Големите медии първоначално харесаха идеята, но впоследствие започнаха да се оплакват от нищожни постъпления, които Apple им дава. Опасенията за потенциална канибализация на собствените им абонати също започва да предизвиква известно недоволство.

Facebook предприема по-различен подход. Реално, социалната мрежа е готова да плати „данък медии“, като предлага директни и фиксирани плащания на издателите, независимо от трафика, който потребителите ще генерират. Facebook им дава избор и каква част от информацията ще може да се показва в отделната секция – дали ще е само снимка, заглавие и подзаглавие, дали ще има няколко изречение описание и др.

По-силен контрол над социалните мрежи

White house front

В рамките на едно денонощие, неофициалната информация за намеренията на Facebook беше допълнена и от подготовката на Белия дом да промени регулацията на онлайн съдържанието, което се споделя в социалните мрежи. Администрацията на президента на САЩ Доналд Тръмп подготвя изменение на закона, който в момента предпазва подобни платформи в решението им да премахват споделени от техни потребители материали.

Според CNN, които са получили резюме на подготвения документ, се подготвят поправки в Секция 230 на Закона за комуникационното благоприличие, който е част от цялостния Телекомуникационен закон на САЩ. В нея, интернет компаниите не носят никаква отговорност за по-голямата част от съдържанието, което потребителите им качват на техните платформи. Освен това, онлайн гигантите получават допълнителен съдебен имунитет ако проявят „добра воля“ и свалят противоречиво съдържание.

Измененията подготвени от Белия дом целят да се конкретизира и потенциално ограничи тълкуването на „добра воля“. Това ще стане като се направи оценка кои сайтове свалят съдържание, без да уведомят потребителите, които са го качили. Потенциалната промяна няма да засегне само Facebook, Google или Instagram, тъй като предвижда разглеждането на всички платформи, чиито месечни потребители съставляват една осма от населението на САЩ (или около 40 млн. американци).

Полиция на свободата на словото

Facebook модерация

Подходът е диаметрално противоположен на този, който Европейския съюз възприема и според който платформите носят пълна отговорност за качваното на техните платформи съдържание. Въпреки това, потенциалните промени могат да се използват за натиск на социалните мрежи, като се съставят „бели“ и „черни“ списъци.

Потенциалните промени на Белия дом са все още в много ранен стадий на разработка и могат да бъдат изменени във времето. Предстоят и срещи между представители на президента на САЩ Доналд Тръмп и технологичния сектор.

Потенциалните изменения в политиката бяха определени от „полиция на свободата на словото“ от сенатора от демократичната партия Рон Уайдън, който е авторът на оригиналния текст на Секция 230.

„Тяхното предложение в момента не представлява нищо друго освен полиция на свободата на словото“, коментира сенатор Уайдън пред CNN.

Свързани статии

Back to top button