Baidu задмина Google по продажби на умни говорители
Пазарът за умни говорители, задвижвани от гласови асистенти, може още да е малък, но от него могат да се извадят доста интересни изводи. Особено, когато става дума за географските преразпределения на търсенето и предлагането на нови потребителски технологии. През второто тримесечие на 2019 г. китайската компания Baidu задмина Google по доставки на умни говорители. Тя реализира 4.5 млн. продажби през периода април-юни срещу 4.3 млн. за американския технологичен гигант, показват данните на изследователската фирма Canalys.
Интересен елемент е, че преди година, Baidu тепърва е навлизал на този пазар, като е реализирал няколко десетки хиляди бройки. Сега компанията надминава, макар и с малко, един от първите и най-силни играчи в този сегмент. Самият пазар на умни говорители расте със стабилни темпове от 55% на годишна база, за разлика от продажбите на смартфони, които макар и да са внушителни по обем, в момента стагнират.
Географското разделение
Друг любопитен ъгъл е, че двата технологични гиганта оперират на взаимоизключващи се пазари. Google присъства основно в САЩ и Европа и нулево такова в Китай. В същия момент Baidu постига този резултат изцяло с продажби във втората по големина икономика в света.
Лидерската позиция си запазва Amazon с 6.6 млн. броя продадени през второто тримесечие на годината. Подобно на Google и тя разчита основно на продажби в САЩ и Европа. В същия момент, щатският пазар забавя темпо, като отчита 2.4% понижение на продажбите. Google и Amazon се опитват да диверсифицират географския си обхват, което успява да постигне втората компания, но не и първата.
До известна степен, загубата на второто място на интернет гиганта се дължи и на близо 20%-ов спад на продажбите на годишна база. Това свива наполовина пазарния дял на Google през втората половина на 2019 г. и е благодарение на невъзможността на компанията да пренесе успеха на своя Nest бранд отвъд границите на САЩ.
Китай между временно процъфтява като пазар за умни говорители. Освен Baidu, в Топ 5 доставчици на подобен тип устройства влизат още две китайски компании – Alibaba и Xiaomi. За разлика от Baidu по принцип двете дружества са силни и в Европа, но при умните говорители няма разбивка дали продажбите им са формирани само от Азия или има такива и от Стария континент.
Това явленение и все по-засилено разделение между китайски пазар и всички останали не е уникално само за този сегмент, но бележи почти всяка актуална технологична ниша. Включително различни тенденции, вече по-силно се диктуват от китайските потребители, а не толкова от американските.
Умни екрани и гласови асистенти
Производителите все повече се ориентират от говорители към умни екрани. Концепцията е същата – устройство, което може да контролира бързо и лесно различни други, да осъществява определени дигитални задачи, като календар, проверка на време и др., и всичко това осъществено чрез гласов асистент.
В последния се крие ключът към успеха на подобен тип джаджи. Гласовият асистент трябва да може да разпознава редица гласови команди, да може да разбира контекст, като след това да преведе заповедите на потребителя в практични действия. Google Assistant и Amazon Alexa са силни в английския, докато при останалите езици има какво да се желае, а някои дори липсват (като българския например).
Сходна е ситуацията с Baidu, който се справя по-добре с китайския. Освен това продуктите на компанията са и доста евтини, което е важна предпоставка за потребителите в Китай.
Успехът на Baidu демонстрира няколко аспекта, че китайските технологични компании започват да напредват в развитието не само на качествен хардуер, но и на иновативен софтуер. Какъвто са гласовите асистенти, които разчитат на доста елементи на изкуствен интелект (AI) и машинно самообучение.
Умните екрани ще бележат друг момент в развитието на сегмента, тъй като те разполагат с доста повече функционалности от аналогичните им говорители. Но от друга страна, те са и малко по-скъпи, което може да доведе до по-трудното им пласиране на пазарите, особено на тези, в които цената е от определящо значение при избора на покупка.
Ориентирането на компаниите в тази посока е видно с навлизането на все повече и повече компании.Huawei дори обяви, че първото устройство, което ще ползва тяхната собствена операционна система HarmonyOS, е умен екран.