HTC Vive Cosmos дебютира в България
Тайванският производител HTC от няколко години намали фокуса си към смартфоните и се преориентира основно към продуктите за виртуална реалност (VR). Компанията започна инициативата чрез партньорство с Valve, като разчита на втората и нейната платформа Steam за развитие на съдържанието. Първият VR шлем HTC Vive дебютира преди цели три години на пазара, като един от малкото конкуренти на Oculus Rift в тази област.
Компанията продължава да усъвършенства устройството и дойде ред на третото голямо издание на очилата за виртуална реалност. Това са HTC Vive Cosmos, чиято глобална премиера беше на 3 октомври и които дебютираха на същия ден и в България. Заедно с тях, тайванската компания представи и своята виртуална система Vive Reality Systems, който репликира някои от елементите на концепцията Horizon на Facebook.
Пикселите имат значение
HTC Vive Cosmos се различава от доста от продуктите на пазара с добавянето на цели шест външни камери, които следят за позицията на главата и разположението на потребителя в стаята. Те сканират на 310 градуса околното пространство. Ако засекат наблизо стена или по-голям обект, те визуализират това на екрана, за да предупредят за препятствието.
Естествено, системата няма да проработи ефективно, ако решите да тичате с шлема, но от друга страна ако ползвате HDMI кабел за връзка, а не безжична, няма да ви минава такава мисъл през главата.
Следващата ключова промяна е в подобрените дисплеи. Те вече са два по 1440×1700 пиксела всеки или комбинирано отговарят на 2800×1700. Доста добра разделителна способност за VR устройство, но предвид навлизането на 4K екрани при смартфоните, няма да се изненадаме скоро такъв да се появи и в шлем за виртуална реалност.
Разделителната способност е ключов елемент в изживяването. Причината е, че екраните са сложени буквално на сантиметри от очите ви, с което много лесно можете да различите отделните пиксели, ако те не са прекалено много. Съответно при първите модели графиката беше сходна с тази на компютърните монитори от преди десет години, като крайно изживяване.
HTC Vive Cosmos увеличава с 88% броя на пикселите спрямо оригиналния си VR шлем от 2016 г. Но е почти идентичен с тези на Oculus Rift S.
Без решетки
Новите екрани на HTC вкарват истински RGB пиксели и компанията ги е оптимизирала допълнително, за да премахнат „решетъчния“ ефект, който беше видим при предходните модели. При него потребителите можеха да видят разстоянието между пикселите, които създаваха илюзията, че все едно гледате изображенията през мрежа против комари.
Другият ключов момент е в опресняването на екраните. Това товари много по-малко очите и прави движенията много по-плавни. В тази посока, като цяло VR шлемовете имат да наваксват. HTC Vive Cosmos е с 90Hz опреснение, което е над повечето масови телевизори или монитори в момента, но е доста под геймърските стандарти от 120Hz и 144Hz.
По-удобен дизайн
HTC оптимизират доста и самия дизайн на VR шлема. Той се наглася много лесно за потребители с всякаква форма и размер на главата. Може да се ползва и от хора с очила с диоптър. Поставката на челото е доста ключова, защото тя поема част от тежестта на самите очила. Тя не компенсира напълно, но достатъчно, така че да можете да използвате шлема за по-дълго време, без да напрягате прекалено много врата си.
Подложките от задната част освен, че се регулират, те могат да се махат и измиват, така че да се ползват хигиенично от доста хора. Друга ключова характеристика на HTC Vive Cosmos е, че екранът пред очите може да се повдигне, без да се маха целия шлем. Така ще можете да паузирате играта или филма и да свършите някаква работа около вас бързо и лесно. Без да се налага да разкачате цялата система.
HTC Vive Cosmos има модулна конструкция и могат да се добавят различни „модове“, които да подсилят възможностите на VR очилата. Те обаче трябва да се закупят отделно от комплекта.
И съдържанието
Едно от предимствата на HTC е партньорството с Valve, което им дава достъп до целия VR каталог на Steam. Единственият проблем е, че трябва да закупите всяко едно от желаните заглавия поотделно и то тяхната версия за виртуална реалност.
HTC скача на популярната тенденция за предоставяне на съдържание на абонаментен принцип и представя Viveport Infinity. Срещу 26 лева на месец, потребителите получават достъп до богат каталог от съдържание, което включва приложения, игри, филми и сериали.
За самите разработчици, работата е улеснена, като софтуерните инструменти могат да се намерят онлайн свободно и с налична документация.
Първи впечатления и цената
При представянето на HTC Vive Cosmos, журналистите имаха възможност да изпробват новия VR шлем. Той е наистина лек и доста удобен. Като тежестта на очилата не се усеща толкова напред и е доста добре разпределена. Калибрацията на екрана и междуфокусното разстояние е малко по-пипкава задача, но тя е преодолима ако заделите в началото десетина минута за това.
Проблемът е, че наличните безплатни заглавия (при тестовете HTC не ползваха Viveport Infinity) за HTC Vive Cosmos няма как да усетите пълните възможности на виртуалната реалност. Любимата игра по изложения за демонстрация на VR – Beat Saber е праволинейна – тя не изисква толкова оглеждане в пространството. Макар и на по-високите трудности да налага движение напред-назад и леко встрани. VR версията на Angry Birds също не е достатъчно показателна за пълните възможности.
Изводът е, че ако искате да се насладите и потопите в атмосферата на хубави игри, ще трябва да платите за тях.
И като заговорихме за цена, в България HTC Vive Cosmos ще се предлага първоначално ексклузивно от ozone.bg за 1 619 лева. Преди да сте се отказали, само да споменем, че базов iPhone 11 е само 20 лева по-евтин на свободна продажба.