Тим Кук призова САЩ за регулиране на опазването на личните данни онлайн
На изложението CES в Лас Вегас, единственото присъствие на Apple беше под формата на огромна реклама свързана с опазването на личните данни. Седмица по-късно, главният изпълнителен директор на компанията открито призовава правителството на САЩ за по-стриктни регулации свързани с личната неприкосновеност на потребителите. При това от сайта на списание Time.
Четирите елемента
Кук очертава четири елемента, които да включват новите регулации. Първият е да може да се минимализира обема лични данни, които се събират от дигиталните компании. Особено с набирането на персонализирани такива. С други думи, компаниите да намалят максимално обвързаността на информацията и потребителите, които стоят зад нея.
Вторият елемент е да напълно открити по отношение на това какво, как и защо събират като данни. Третият е, компаниите да предоставят възможността на потребителите да могат да имат достъп до тяхната информация. Не само да я разгледат, но и да могат да я изтрият при желание. Четвъртият е свързан със сигурността на данните, която по думите на Кук е невъзможна без „взаимно доверие“ между тях и компаниите.
Основният проблем, според главният изпълнителен директор на Apple е фактът, че много от нарушенията при опазването на личните данни се прави в сянка. Кук дава за пример, при пазаруване онлайн от някоя компания, събраните данни след това може и най-вероятно се продават към специализирани дружества, наречени „търговци на информация“. Тяхната единствена цел е да изграждат големи бази, да ги сегментират и да препродават на други компании, които имат нужда от специфична аудитория.
В голяма степен, призивът на Кук към Конгреса на САЩ, повтаря доста от мерките, които Европейския съюз предприе с приемането на Главната директива за опазване на личните данни. Последната е печално позната на Стария континент и на всички, които оперират там, под съкращението GDPR.
Интересът на Apple
Apple от години твърди, че от всички интернет гиганти (Facebook, Amazon и Google) предпазва най-добре личните данни на своите потребители. Затова и рекламата на CES гласеше „Каквото правите на вашия iPhone, си остава на вашия iPhone“. Което е директна референция към популярния израз „Каквото се случва в Лас Вегас, си остава в Лас Вегас“.
Основната цел на Apple с подобна регулация е да изравни бизнес моделите на основните си конкуренти със своя. Facebook и Google разчитат основно на насочена онлайн реклама, базирана на информцията, която събират от своите потребители. Докато Apple предпочита директните продажби, както на софтуер, така и на хардуер. При първия, компанията взима 30% комисионна от всяка външна транзакция реализирана през нейната платформа App Store или iTunes.