Huawei вече усеща примката на Белия дом
След близо половин година частично отричане, Huawei най-накрая започва да признава за истинския ефект от санкциите, които САЩ наложиха на компанията в началото на лятото. Причината за тях беше в търговския конфликт между Вашингтон и Пекин. Белият дом първо наложи мита, а след това реши да използва технологичния гигант като „заложник“ в преговорите.
Huawei е най-разпознаваемата и успешна китайска марка в Западния свят и особено Европа. Тя е и сред най-иновативните, като стана лидер в производството на телекомуникационно оборудване и беше на път да заеме тази позиция при смартфоните.
Китайският гигант явно очакваше до края на годината Вашингтон и Пекин да се разберат и да достигнат до търговско споразумение. Затова и основната линия на Huawei беше, че ще може да се справи и забраната за търговия с щатски компании няма да окаже влияние – както финансово, така и пазарно.
На пръв поглед беше така. Голяма част от портфолиото смартфони вече бяха пуснати на пазара без опасност да изгубят услугите на Google. Над 70% от компонентите Huawei си ги произвежда сама или зависи от китайски доставчици. За останалите се очакваше, че тя ще намери заместители. Проблем се оказват някои технологични стандарти, както и интелектуална собственост, като лицензи например. Най-ключовият от последните е този за Android. Платформата е с отворен код, но за да може да се ползва екосистемата на Google е необходим такъв от софтуерния гигант.
Костеливият орех
Именно тя се оказва костеливият орех за Huawei. В интервю за Financial Times вицепрезидентът по публичните комуникации на американското звено на Huawei Джой Тан признава, че китайската компания няма как да намери заместител на софтуерната екосистема на Google.
„Като разгледахме списъка със забранените за търговия неща, успяхме да намерим заместители на повечето от тях“, коментира Тан пред FT. „Най-предизвикателната част са услугите на Google. Ние може да използваме Android, защото е отворена платформа, но не и екосистемата от приложения“.
Huawei развива собствена платформа – HarmonyOS. Засега тя е предназначена за свързани устройства, като умни екрани и потенциални смарт часовници. Но за смартфони, тя няма изградена екосистема от приложения и услуги. Нещо, което изисква доста време и ресурси, както и благоразположеността на разработчиците. Този елемент е погребал не една или две мобилни платформи.
„Ние се опитваме да намираме алтернативни варианти на тази екосистема, но ще отнеме да я изградим“, коментира Джон Тан.
Белият дом използва положението на китайската компания като лост за оказване на влияние в преговорите с Пекин. Щатското правителство облекчи временно санкциите през лятото. То позволи търговията на щатските дружества с Huawei, като всяка сделка минаваше през одобрението на администрацията на президента Доналд Тръмп. В края на август, прекрати издаването на такива, а след няколко седмици самия облекчителен период ще приключи и дори това разхлабване на примката няма да бъде възможна.
Липсата на приложенията на Google прави новите смартфони на Huawei непродаваеми в Европа. Затова компанията дори не се опита да достави новия си флагман Mate 30 Pro на Стария континент, защото той излезе на пазара след затягането на режима от страна на Белия дом. Липсата му подкрепи неофициалните твърдения на някои български и европейски телекоми, че няма да продават смартфони ако са без лиценз за екосистемата на Google.
Последният розов период
На пръв поглед Huawei наистина не трябва да е усетил ефекта от санкциите. Компанията отчете ръст на приходите си през последните две тримесечия и се похвали с добър ръст при продажбите на смартфони. По-подробното вглеждане в данните, показа, че през периода април-юни китайският гигант намалява темпа на растеж. Тогава в рамките на близо месец и малко стои въпросителната какво ще се случва със смартфоните Huawei покрай наложените санкции.
Компанията компенсира това през третото тримесечие и се връща към сходни темпове на растеж, но през целия период,тя се радва на максимално облекчен режим от страна на Белия дом. Истинският ефект от санкциите ще се усети през настоящите последни три месеца на 2019 г. Тъй като всякакви нови модели, показани през този период няма да могат да ползват услугите на Google и съответно имат минимални шансове за реализация в Европа и някои други развити пазари.
Освен ако самите санкции не паднат дотогава, което може да стане единствено при сключване на търговска сделка между САЩ и Китай или поне приближаването до такава.
Средносрочно развитие
Добрата новина за Huawei е, че колкото повече наближават президентските избори в САЩ, толкова по-голям е шансът да се достигне до споразумение с Китай. Причината е, че настоящият президент Доналд Тръмп разчита тя да е основното му постижение в мандата и да я използва като ключов инструмент за преизбирането му.
Лошата новина за китайския гигант е, че финализирането на сделката може да стане сега, но и към средата на следващата година. Предвид факта, че изборите в САЩ са в края на 2020 г. за Тръмп ще е идеално ако сключи търговско споразумение с Китай през първата половина на годината. Кога точно не е от толкова голяма значение. По-важното е условията да са сравнително приемливи за Вашингтон, защото колкото по-добри са те, толкова повече влияние ще спечелят на Доналд Тръмп.
Времето не е съюзник на Huawei. Всеки изминал месец на пълна забрана означава удар по продажбите на смартфони в ключов източник на растеж, какъвто се явява Европа. Страните от Стария континент не забраниха доставките на 5G оборудване от Huawei, което не блокира напълно този пазар за компанията. Брюксел все пак намекна, че подобно оборудване, произведено от „трети страни“ може да създаде опасност за националната сигурност и тепърва ще се оценява как да се действа.
Отделно, Mate серията на Huawei е много силна на Стария континент, включително и в България. Според някои изследвания, достъпната Lite версия на модела е една от най-популярните сред българските потребители. Huawei в лицето на своя основател и главен изпълнителен директор Рен Женгфей призна, че все пак санкциите могат да навредят дългосрочно на продажбите на смартфони.
Засега перспективата не е розова. Джон Тан допълни пред FT, че американските власти са прекъснали всякакви контакти с Huawei и в момента единственият канал за връзка е през щатските дружества, които искат да търгуват с тях. Те успяха да издействат облекчението на режима през лятото, но Белия дом разбира, че натиска върху компанията е доста ефективен лост за оказване на влияние при преговорите. Което остава всичко в полето на дипломатите на двете държави.
Потенциал за растеж
(Добавено на 23 октомври)
Въпреки проблемите, Huawei се очертава да излезе на ръст при продажбите на смартфони. Китайският гигант обяви, че вече е достигнала 200 млн. продадени бройки от началото на 2019 г. досега. Това означава, че през октомври до 23-то число са реализирани около 15 млн. продажби. Дали този темп ще продължи през традиционно силните празнични седмици тепърва ще видим.
Huawei успя да пусне в Европа по-голямата част от традиционното си портфолио за годината и реализираните бройки на Стария континент са от модели представени до края на лятото. Във всички случаи, китайският гигант ще отчете цялостен ръст през 2019 г. след като през изминалата година тя е реализирала общо 204 млн. смартфона. Точно колко ще е той зависи от много фактори през следващите два месеца.