Китай – спасителният пояс на Huawei
Близо половин година, Huawei държеше розовите очила, че санкциите на САЩ срещу тях не влияят негативно на бизнеса със смартфони. Единствено, се появяваха спорадични коментари, че единственият ефект ще укроти потенциалния бурен растеж. Надеждата на китайския гигант беше, че Вашингтон и Пекин ще се разберат или поне ще достигнат до позитивно начало на търговски преговори. Което ще да де повод на Белия дом да пусне компанията, която е взел като своеобразен заложник.
През тези две тримесечия Huawei се опитваше да изкара позитивната страна на ситуацията, като обявяваха стабилни продажби и дори ръстове, съпоставими със същия период през предходната година. Макар през по-голямата част от времето, да ползваха временни облекчения от САЩ за търговските санкции и само в кратки интервали, компанията беше изправена пред несигурност.
До края на август, когато Вашингтон реши да наложи пълната строгост на търговската забрана срещу Huawei, което доведе до това, да не видим продажби на премиум флагмана Mate 30 Pro в Европа и други ключови пазари. Независимо от това края на третото тримесечие и в първите дни на октомври, китайския гигант обяви нови рекорди в доставките на смартфони, както и, че е задминала 200 млн. бройки близо два месеца по-рано от миналата година.
Драконов обрат
Вече разбрахме и как Huawei успява да се задържа на повърхността и да държи розовите очила. Компанията се е хванала здраво за единствения си спасителен пояс в момента – Китай. Илюстрация за това са данните на изследователската фирма Canalys. Те очертават рязка промяна в целия пазар на смартфони във втората по големина световна икономика.
Huawei отчита феноменален ръст от 66% на продажбите на умни телефони в страната през периода юли-септември. Това става при минимално свиване на целия китайски пазар за смартфони, което означава, че успехът на китайския гигант е за сметка на всички останали играчи. Които спадат с огромни темпове. Vivo с 23%, Oppo с 20%, а един от любимите брандове на китайците доскоро – Xiaomi отчита понижение от 33%. Американският гигант Apple, който доста разчита на азиатския пазар за нов източник на ръст, също се срива с 28% и е на път да влезе в графата „Други“.
Още по-интересно става, като вземем данните за самите продадени бройки и ги съпоставим с общите обявени. Huawei отчита в Китай доставки от 41.5 млн. смартфона през третото тримесечие, според информацията на Canalys. Компанията обяви стабилни общи продажби от началото на годината до края на септември от 185 млн. умни телефона. Което съпоставено с резултатите от предишните две тримесечия означава, че през третото са продадени 67 млн.
Като насложим данните от двата източника се получава, че доставките в Китай съставлява близо 62% от общите на компанията за периода или близо две трети. Местният за Huawei пазар винаги е бил важен за компанията, независимо дали става дума за крайни устройства или за мрежово оборудване. Но в случая делът е по-голям от обичайния. Ако разгледаме същото съотношение през третото тримесечие на 2018 г. тогава имаме 25 млн. продадени смартфона от Huawei при 52 млн. световни доставки на компанията. Което означава дял от 48% или малко под половината.
Въпрос на патриотизъм
Анализаторите на Canalys не дават логично обяснение за резкия обрат на китайския пазар за смартфони. Опитват се да свържат тенденцията с пускането на 5G услуги и запасяването на операторите с устройства съвместими с новата технология. Но тук връзката се губи, защото от всички производители в Топ 5, единствено Apple не е обявил такъв смартфон, както през периода, така и до момента.
Ситуацията може да се обясни с една дума – патриотизъм. При това, тя може да има две измерения. Първото е, че покрай наложените санкции самите китайски потребители избират да подкрепят местния производител, който предлага добри устройства с доста иновации и на достъпни цени.
Второто и по-вероятно измерение е в силната роля на китайското правителство в икономиката на страната. Всички продажби, независимо дали се водят от компанията или от изследователските фирми са на доставки от вендора към търговците.
Голяма част от тях се падат на мобилните оператори, които разполагат с доста лостове да стимулират потребителите да пазаруват конкретни продукти. Най-вече под формата на субсидия на устройствата. Което може да направи някой модел смартфон много лесен за продаване, а друг по-труден. Телекомите нееднократно са показали силната си зависимост от управляващите в Пекин. Същото важи и за търговските вериги.
Независимо, кое измерение е фактор е факт, че доставките на смартфони на Huawei вече съставляват две трети от общите на компанията. Което показва, че технологичният гигант е спазил темповете на растеж през третото тримесечие, но за сметка на всички останали пазари, с изключение на китайския. При последния санкциите на САЩ не оказват никакво негативно влияние, дори може да постигнат обратния ефект.
Още по-любопитни ще са данните за четвъртото тримесечие, както и на годишните, когато Huawei изпитва истинския ефект от наложената търговска забрана, освен ако през следващите два месеца не видим разтопяване на ледниците между Китай и САЩ.