IT БИЗНЕСНОВИНИ

Правилата за е-тротинетките са готови, компаниите за наемане ги подкрепиха

След близо година обсъждане, българските институции най-накрая подготвиха регулаторни правила за електрическите тротинетки. Новите законодателни промени се очаква да бъдат приети от Народното събрание през следващите седмици. Те предизвикаха разнопосочни полемики сред почитателите на алтернативните методи за градски транспорт. В същия момент в края на лятото няколко компании стартираха услуги за отдаване на електрическите тротинетки под наем в София. Сега същите дружества застанаха зад предложените промени.

В единна позиция, местните звена на Lime, Brum (бранд на Bird) и българската Hobo обявиха, че подкрепят идеите на държавните институции за регулирането на е-тротинетките.

„Приветстваме усилията на властите да въведат механизми за регулиране на ползването на електрически тротинетки“ пишат трите компании. Те допълват, че конкретните предложения относно дефиницията на самите превозни средства, правила за движение по пътищата, минимална възраст на водача са градивни и биха допринесли за развитието на алтернативната мобилност, както и на сигурността на участниците на пътя.

Препоръчителните правила

Lime-infographic-2

Трите компании припомнят, че те се опитват да комуникират редица правила, които техните потребители трябва да спазват, за да ползват техните електрически скутери. Те включват, ползването на каска, да не се употребява алкохол, да не се вози повече от един човек, да се кара само по велоалеи или в най-дясната част на пътната лента, както и други. Препоръчителните правила бяха комуникирани още при пускането на услугите в края на лятото и са донякъде в резултат от подписания меморандум със Столична община, който реално легализира тяхната дейност.

От Lime, Brum и Hobo допълват в своята позиция, че за няколкото месеца дейност, потребителите в София са извършили общо над 150 хил. пътувания. Като, до момента няма регистриран нито един фатален инцидент. Компаниите също така подчертават, че искат тази позитивна тенденция да се запази. Те взимат различни мерки, в популяризирането на своите правила сред потребителите.

Де факто, доста от тях не се спазват. Често срещана гледка е, клиентите на тези услуги да не ползват каски и дори да се движат по двама на една електрическа тротинетка. Буквалното им захвърляне на произволни места също е предпоставка за създаването на неудобства и проблеми.

Конкретните предложения

Hobo

Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) предлага следните промени, които реално приравняват електрическите тротинетки с велосипедите. Местата където могат да се движат са идентични – велоалеи и в крайната дясна част на платното. Забранено е ползването им по пътища с максимално разрешена скорост от над 50 км/ч (като бул. „Цариградско шосе“ например), в обособените ленти за градския транспорт и във всички места, където велосипедите са ограничени, като пешеходни тротоари например.

Регулациите за безопасност са сходни – водачите на електрически тротинетки, трябва да носят задължително каска, а вечерно време и през нощта потребителите да носят дрехи със светлоотразителни елементи. Технически, е-скутерите трябва да имат изправна спирачна уредба, както и ако се движат през нощта – съответните светлини. Ограничението на скоростта е 25 км/ч, а ограниченията във възрастта е намалена до 16 години. Деца над 14-годишна възраст могат да ползват е-тротинетки, но само по велосипедни алеи.

Критика и липси

Lime-2

В предложените правила, липсват конкретни правила за паркирането на е-скутерите, като МТИТС прехвърлят тази отговорност на общините. Отпаднало е едно от предложенията, за което „Пътна полиция“ настояваше доста силно при дискусиите – наличието на шофьорска книжка. Тази идея беше много силно критикувана от застъпниците на електрическите тротинетки, като според тях е ненужна и прекалено рестриктивна. За щастие, в последните предложения тя е отпаднала, макар че тепърва проектът ще преминава през Народното събрание.

Българската асоциация за електромобилност (БАЕМ) беше против въвеждането на изискването за притежание на шофьорска книжка, както и за задължителното ползване на каски. Последното беше аргументирано с проучвания, че водачите на моторни превозни средства се отнасят по-непредпазливо към велосипедисти, които ползват такива защитни средства. Трите компании в лицето на Hobo, Lime и Brum също изразиха опасения, че препоръчителен, а не задължителен характер за носенето на каски е по-добрия вариант. В крайна сметка, тази позиция остава в проекта на МТИТС.

Приравняването на електрическите тротинетки с велосипедите е доста добра новина за потребителите, тъй като този тип превозни средства вече ще бъдат регламентирани. Което е крачка в правилната посока за добросъвестното им използване. Ако предложените изменения бъдат приети без допълнителна корекция, разбира се.

Свързани статии

Back to top button