Xbox Series X може да сложи край на надпреварата между PC и конзоли
Microsoft постепенно повдигна булото около следващото си поколение конзоли. Новият Xbox Series X ще се появи на пазара точно след година, за коледните и новогодишни празници на 2020 г. В навечерието на облачните гейм услуги е нормално експертите да си поставят въпроса дали това поколение не е последното. Проблемът е, че същата теза беше повдигната и преди малко над половин десетилетие, когато подобен тип стрийминг платформи се зараждаха.
Бъдещото устройство на Microsoft отново може да повдигне тази идея, но по-скоро може да насочи дискусията към друг аспект – дали вечното съревнование между конзолите на PC-тата не е на път да приключи? Двата въпроса и отговорите между тях може да се окажат свързани и малко размити. Просто, защото концепцията към която върви технологичната и гейм индустрия в момента е по-скоро за напълно размиване на разликите между отделните платформи. Което може да се окаже мокрия сън на всеки по-запален геймър.
Намеци и леки догадки в това може да потърсим в част от функционалностите, които Microsoft представиха с новия Xbox Series X (бившият Project Scarlett). Част от които, в комбинация с вече предприети действия на софтуерния гигант, подсказват за потенциалния завой, който предприема един от най-ключовите играчи в индустрията.
Разликите в новата вълна
Най-фундаменталната промяна, която Microsoft предприема в следващото си поколение гейм устройства е пълната съвместимост на игрите. С всички предходни конзоли на компанията, както и да се ползват новите и старите контролери. Този ход потенциално може да размие напълно значението на различните поколения и дори да премахне този фактор напълно.
Конзолният бизнес от самото начало се крепи на два основни и характерни похвата. Първият е в ползването на ексклузивни игри, които да са уникални не само за конзолите на отделните производители, но и за различните поколения на устройствата на една и съща компания. Вече доста разработчици все повече се опитват да правят заглавия за различните платформи, но практиката за съвместимост между по-новите и по-стари модели е рядко срещана. Както и в повечето случаи обхваща само едно поколение и то се добавя впоследствие.
Microsoft разчупва тази парадигма, като бъдещия Xbox Series X ще може да пуска всички игри от оригиналната конзола от 2001 г. досега. Тази съвместимост се пренася и при контролерите. Обикновено, отделните поколения имат нова периферия, която не винаги може да се ползва със старите устройства. И обратното съответно. Microsoft официално унифицира и този аспект. Досега компанията предлагаше частична поддръжка, която в някои случаи изисква преходник или позволява само ползването на кабелна връзка.
Пълна унифицираност
Това уеднаквяване ще предложи сравнително изравнява на полето с PC платформата. При последната, понятието поколения устройства не съществува (макар да се ползва за отделните компоненти). С компютър или лаптоп от 2015 г. можете да играете, както заглавие от 2019 г., така и отпреди десетилетие. Винаги съществуват определените технически изисквания и ограничения, особено, когато става дума за по-стария хардуер и софтуер (на над 10-15 и дори 20 години).
При конзолите разликата в поколенията и контрастна и влияе на игрите и на геймърите. Премахването на основните фактори за това разделение ще ги приближи още повече до PC заглавията.
Унифицираността не спира дотук, като в един момент тя може да се пренесе отвъд рамките на конзолите. Тя може да позволи да се размие напълно границата между тях и PC-тата. Microsoft правят постепенно все по-смели крачки в развиването на съвместимостта между двата класа устройства. Независимо, че при навлизането им на този пазар те предприеха всички мерки в противоположната посока. Включително и придобиването на гейм студиото Bungie и разработването на обещаващата тогава Halo ексклузивно за оригиналния Xbox.
Сега, Microsoft добавиха ползването на мишка и клавиатура за Xbox One, докато контролера за конзолата може да се ползва и за по-новите PC игри. В същия момент вече сме свидетели на първите истински кросплатформени заглавия. Най-пресния пример е възможността геймъри на конзола и PC да се забавляват в общи сървъри, което предлага в момента последния Call of Duty: Modern Warfare.
Sony все още се въздържа напълно от подобни практики, но ако за Microsoft дадат резултати, най-вероятно и японския гигант ще започне да ги прилага.
Ролята на стрийминга
Размиването на границите между платформите е тенденция, която все повече набира сила. Тя ще получи допълнителен стимул с развитието на гейм стрийминг услугите. Причината е, че те ще предложат алтернатива на играчите да се забавляват без да им е необходим специализиран хардуер. Пренасянето на едно заглавие и прогрес от смартфона, към телевизора или лаптопа по всяко време, навсякъде е огромно предимство.
Основните проблеми са, че гейм стрийминга все още не може да се справи с редица предизвикателства – от технологични такива до намирането на доходен бизнес модел. Въпреки че се развиват от повече от десетилетие, явно ще им трябва поне още толкова докато могат да разгърнат напълно потенциала си. Дотогава, отделните платформи ще продължат да съществуват. Но част от големите компании все повече ще натискат за унифицирането им. За да могат след това да пренесат всички заглавия в облака.
Усилията на Microsoft за уеднаквяване на софтуера и хардуера и цялостната поддръжка трябва да подсилят възможностите на тяхната стрийминг платформа – xCloud. Тя се очаква да дебютира с пълни възможности през 2020 г.
Естествено, пълното разгръщане на гейм стрийминга не означава автоматично смъртта на конзолите или специализираните лаптопи и компютри. Просто разликите и границите между отделните платформи ще бъдат въпрос на личен избор и предпочитания на потребителите и разработчиците. В тази посока уверено върви Microsoft с Xbox Series X.