Фондът за рискови инвестиции Eleven официално публикува своя проспект за излизане на Българската фондова борса (БФБ). Целта е да се съберат допълнителни средства, с които да се разшири портфолиото от инвестиции в стартиращи компании или такива вече с развити продукти и услуги. В документите подадени към борсата може да разгледаме какъв е потенциалът на фонда, стратегията му за развитие и някои други любопитни разсъждения за startup средата в България.
Излизането на Eleven на публичните пазари е важно, поради няколко фактора. Първо, това ще е един от няколкото теста на технологично ориентирани дружества да наберат средства от борсата. IT компаниите исторически имат проблеми с излизането си на БФБ, както и със задържането си там. Второ, това ще е голяма индикация, как гледат инвеститорите върху стартъп екосистемата в България. Трето, може да послужи за по-ефективно и насочено инвестиране към проекти с истински пазарен потенциал и затвърждаване дали новия модел на Eleven работи.
Проспектът
Фондът планира да емитира между 250 и 500 хил. нови акции, като първата е минималния праг, при който дебютът може да се счита за успешен. Цената, на която ще се опита да ги пласира при е между 7 и 8 лева. Което означава, че Eleven ще предостави на финансовите пазари между 10 и 20% от всички книжа, с които ще разполага след първичното-публично предлагане (IPO). Потенциалният набран капитал ще варира между 1.75 млн. лева и 4 млн. лева.
Основните активи на Eleven са дяловите участия във вече финансирани стартиращи и развиващи се компании. Юридически е създадено ново дружество, което откупува старото от българското звено на JEREMIE. Така досегашните успешни участия на Eleven се запазват и са част от портфолиото на новата компания. За да се осъществи това, фондът набира общо средства от 9.98 млн. лева, от основателите и частни инвеститори, от тях 8.01 млн. лева са платени за придобиването на старото дружество от JEREMIE. Остават около 1.97 млн. лева, които са за оперативна дейност и допълнително финансиране на стартъпи.
Ключов аспект е бъдещата стратегия на фонда. Eleven не планира да инвестира събраните от борсата средства в нови стартъпи. Вместо това, основната цел е да се подсилят компаниите, в които вече фондът има дялово участие. Това може да става основно по два начина. Като се взима нов дял от съответното дружество или се изкупи частично или напълно такъв от други инвеститори.
Бизнес моделът на Eleven е като на всеки фонд за рискови инвестиции. Тяхната цел е в един момент да излязат от компаниите, които са подкрепили, било то след придобиването им от някой голям играч, излизането им на борсата или по друг метод. С увеличаването на дяла, който Eleven притежават в тях, нараства и шансът за по-голяма печалба при успешното им реализиране на пазара. Но така скача и риска от избиването на дадена инвестиция.
Резултатите от предишното финансиране
Фондът Eleven беше създаден през 2012 г., когато получи финансиране от 12 млн. евро, които да инвестира в различни стартиращи компании. Средствата бяха осигурени по програмата JEREMIE на Европейския инвестиционен фонд. По подобен начин стартира и LauncHUB, които имат сходен бизнес модел. След свършване на програмния период, Eleven успя да набере нов капитал за втори фонд, като основно средствата бяха осигурени от основателите, както и на различни бизнес ангели.
Нещо, което не беше отбелязано явно в документите е, че новото дружество, което излиза на БФБ и втория фонд са различни юридически лица. Съответно, портфолиото на последното остава отделено, като в него влизат инвестиции в компании, като Payhawk, Rebellious Software, Noble Hire и др.
В периода 2012-2015 г. фондът инвестира в общо 116 стартъпа. Сега, Eleven идентифицира 34 компании, които имат потенциал за развитие и имат вече някакъв бизнес модел. Фондът излезе и от участието си в други две фирми – SMSBump и GTMHub. Първата беше успешно продадена на Yotpo за около 37 млн. долара. Втората събра силно международно финансиране и Eleven се оттегли от нея.
За останалите, в проспекта е записано, че са със затихващи функции. Което означава, че от всички стартиращи дружества, в които са вложени пари, през последните осем години от тях са оцелели 31%. Доста добър резултат засега. Eleven запазва доста голяма част от инвестициите си за момента. Избраните 34 компании съставляват 9.15 млн. от вложените пари. Не може да се направи директно сравнение с първоначалният портфейл от 12 млн. евро, защото в него са включени и оперативните разходи на фонда.
Eleven запазват философията и очакванията за 80/20 или 80% от потенциалните приходи и доходност ще дойдат едва от 20% от компаниите. В проспекта, те подчертават, че от 34-те избрани перспективни дружества само около 5-6 се очаква да разгърнат истински потенциала си.
Борсов IT тест
Излизането на Eleven на БФБ ще бъде едно от трите изпитания, които технологичния сектор ще изправи пред българските публични пазари. За момента IT компаниите не се представят добре и не предизвикват силно интереса на местните инвеститори. В повечето случаи, очакванията на самите дружества не винаги се оправдават спрямо реалността. Търговията на БФБ като цяло е с доста нисък интензитет, което затруднява набирането на търсения капитал.
До края на 2019 г. двата представителя от технологичния сектор в България, които са публични в момента са „Сирма Груп“ и „Алтерко“. Първата обяви през 2019 г. плановете си да осъществи постепенно обратно изкупуване на акциите си и слизане от борсата. Втората излезе на борсата през 2016 г. и има сравнително добро развитие на акциите ѝ.
През 2020 г. системният интегратор „Телелинк“ трябваше да дебютира на борсата на 27 януари. Датата обаче не беше потвърдена и все още не е заявена такава от БФБ. Друга технологична компания, която трябваше да стане публична, е „Биодит“. Нейният проспект беше върнат през 2019 г., като въпреки това, дружеството изрази готовност да се пробва отново през настоящата година.
Селектираните компании
1. „Бизнесмап“ (Kanbanize) – Софтуер
Компанията разработва и предлага софтуер за управление на проекти. Инструментът използва популярния подход „канбан”, който представлява система за визуално управление на процеси, която набляга на „доставката точно на време“, и се използва от корпоративни клиенти за нуждите на техните IT и други проекти.
Приходи за 2018 г. – 2.85 млн. лева
Инвестиция на Eleven – 244 хил. лева (13.8% дял)
2. „Енхенсив“ (Enhancv) – Интернет услуги
Enhacv предлага онлайн услуга за създаване и оформление на професионална автобиография. Инструментът в няколко стъпки насочва и съветва потребителя в процеса на създаване на едно или повече CV-та, персонализирани към всяка обява.
Приходи за 2018 г. – 2.57 млн. лева
Инвестиция на Eleven – 391 хил. лева (15.1% дял)
3. „Сенсика Текнолоджис“ (Sensika) – Софтуер
Разработва и предлага софтуер за проучване на интернет съдържание и потребителските нагласи. Продуктите на компанията анализират направените в интернет пространството публикации и тенденции свързани с различни лица, теми и събития.
Известна със своята търговска марка Айо (Ayo), разработва и предлага продукти за подобряване на съня и начина на живот на своите потребители. Компанията предлага дигитално устройство подобно на очила, което използва специална синя светлина и компютърни алгоритми, за да помага на човешкото тяло да регулира нарушения в ежедневния ритъм на работа и почивка.
Разработва и предлага електроенцефалографи и други устройства, позволяващи проследяването на активността в човешкия мозък. Продуктите на компанията се използват в научен и изследователски контекст, включително психологически и маркетингови проучвания.
Приходи за 2018 г. – 735 хил. лева
Инвестиция на Eleven – 235 хил. лева (9.5% дял)
6. „Контент Инсайтс“ (Content Insights) – Софтуер
Компанията разработва и предлага софтуер за анализ на онлайн редакционно съдържание. Продуктът се ползва от интернет медии и новинарски групи, за да проследяват читателския интерес и представянето на своите различни издания, публикации и автори.
Приходи за 2018 г. – 518 хил. лева
Инвестиция на Eleven – 391 хил. лева (10.3% дял)
7. „Строубери Енерджи“ (Strawberry Energy) – Градско обзавеждане
Разработва и предлага интелигентно градско обзавеждане във формата на пейки, беседки и други изделия. Продуктите на компанията използват соларна енергия и предлагат на потребителите услуги като безжичен интернет, данни за чистотата и параметрите на околната среда, туристическа информация и пр.
Разработва собствен едрогабаритен безпилотен транспортен самолет. Той трябва да е с товарен капацитет 350 кг. и с възможност да прелита на дистанция от 2 500 км. с едно зареждане на гориво.
Приходи за 2018 г. – няма
Инвестиция на Eleven – 391 хил. лева (12.1% дял)
9. „Корс Дот“ (Course Dot) – Интернет услуги
Компанията разработва и поддържа онлайн портал и база данни със сертифицирани професионални курсове и обучители в сферата на информационните технологии. Корпоративните клиенти на компанията могат лесно да потърсят и резервират обучение за своя технически персонал като получат най-добрата оферта измежду десетки доставчици.
Приходи за 2018 г. – 1.21 млн. лева
Инвестиция на Eleven – 196 хил. лева (7.9% дял)
10. „ТаксиМи“ (TaxiMe) – Интернет услуги
Компанията предлага мобилна услуга, която позволява лесна поръчка на такси. Компанията работи с лицензирани шофьори, които управляват автомобили както под търговската марка ТаксиМи, така и под бранда на други оператори.
Приходи за 2018 г. – 863 хил. лева
Инвестиция на Eleven – 344 хил. лева (17.9% дял)
11. „3 ЕН 3“ (3N3 – Escreo продукт) – Интериорни бои
„3 ЕН 3” разработва и предлага офис интериорни продукти. Компанията предлага бои, покрития, мебели и други изделия, позволяващи различните повърхности в офиса да бъдат използвани като стени за писане и колаборация между служителите в компанията.
Компанията разработва и предлага дигитални устройства и услуги за умно управление на дома. Устройствата пестят електроенергия и позволяват автоматизирано и интелигентно контролиране на отоплението, климатизацията, сигурността, почистването и други функции в домакинството.
Приходи за 2018 г. – 672 хил. лева
Инвестиция на Eleven – 391 хил. лева (1.4% дял)
13. Метрило“ (Metrilo) – Софтуер
„Метрило” разработва и предлага софтуерни инструменти за анализ и оптимизация на магазини за електронна търговия. Собствениците на магазини получават аналитични данни и информация за поведението и предпочитанията на посетителите на техните сайтове, а така също получават и маркетинг инструменти за по-ефективна комуникация със своите клиенти.
Компанията разработва и предлага софтуер за управление на стопански процеси. Продуктите на компанията се използват в сектори като строителство и машиностроене.
Приходи за 2018 г. – 508 хил. лева
Инвестиция на Eleven – 391 хил. лева (12.9% дял)
15. „Джим Релм Технолоджи“ (GymRealm) – Софтуер
„Джим Релм Технолоджи” разработва и предлага софтуерни продукти за управление на спортни и развлекателни центрове. Продуктите на компанията включват 47 функционални модули за администрация на доставчици, графици, треньори, клиентски профили и пр.
Приходи за 2018 г. – 436 хил. лева
Инвестиция на Eleven – 391 хил. лева (18.1% дял)
16. „Аппзио“ (Appzio) – Софтуер
„Аппзио” предлага софтуерни инструменти, позволяващи бързо създаване на софтуерни мобилни приложения. Продукта на компанията помага на разработчиците на мобилен софтуер значително да оптимизират сроковете и разходите необходими да се създадат native приложения за популярните архитектури като Android и iOS.
Приходи за 2018 г. – 301 хил. лева
Инвестиция на Eleven – 196 хил. лева (10.4% дял)
17. „Артери“ (ARTery Team) – Интернет услуги
„Артери” предлага услуга и инструменти за управление на онлайн магазини в сферата на модата. Компанията помага на модни дизайнери и други независими брандове да установят електронен канал за продажби в международни търговски платформи като Etsy.com.
Приходи за 2018 г. – 276 хил. лева
Инвестиция на Eleven – 147 хил. лева (15.1% дял)
18. „А4Е“ (A4E) – Софтуер
Разработва и предлага софтуерни инструменти и услуги, които позволяват анализирането на бизнес данните в различни организации. Продуктите на компанията се използват за анализ, планиране и прогнозиране на бизнес процеси в сектори като продажби на дребно, производство, финанси и други.
Приходи за 2018 г. – 254 хил. лева
Инвестиция на Eleven – 98 хил. лева (5.5% дял)
19. „Майстер Плюс“ (Maistor Plus) – Интернет услуги
Компанията разработва и поддържа онлайн портал от доставчици на различни услуги за дома и ремонта на жилището. На уебсайта потребителите могат да получат оферта, да изберат доставчик и да оставят публично своята оценка за удовлетвореността от услугата. Така потребителите могат да се ориентират за качеството на предлаганите услуги от различните доставчици.
Приходи за 2018 г. – 518 хил. лева
Инвестиция на Eleven – 440 хил. лева (19.5% дял)
20. „АйГрийт“ (iGreet) – Софтуер
Разработва и предлага софтуерни продукти и решения, използващи добавена реалност. Продуктите на компанията намират приложение в сектори като потребителски стоки, недвижими имоти, медии и др., като позволяват крайните потребители на стоки и редакционно съдържание да получат неговото представяне в интерактивен вид.
Приходи за 2018 г. – 185 хил. лева
Инвестиция на Eleven – 98 хил. лева (6.5% дял)
21. „Ейнджъл Бейби“ (Angel Baby) – Облекла
„Ейнджъл Бейби” произвежда бебешки и детски облекла под едноименната си търговска марка. Компанията произвежда продукти в средния и висок сегмент на пазара като ги предлага чрез собствена онлайн дистрибуция.
Приходи за 2018 г. – 166 хил. лева
Инвестиция на Eleven – 391 хил. лева (18.2% дял)
22. „Плейграунд Енерджи“ (Playground Energy) – Градско обзавеждане
„Плейграунд Енерджи” разработва и предлага иновативно оборудване за детски площадки и за градско обзавеждане. Детските площадки генерират електрическа енергия по време на употреба и създават нови мултимедийни и образователни преживявания за децата.
Приходи за 2018 г. – 141 хил. лева
Инвестиция на Eleven – 440 хил. лева (30.2% дял)
23. „Адормо“ (Adormo) – Хотелски софтуер
Предлага услуги по управление на ваканционни имоти за краткосрочно отдаване. Компанията помага на собствениците да поддържат профили на своите имоти онлайн, да координират резервациите, настаняването на гости, поддръжката и обслужването на отдаваните помещения.
Приходи за 2018 г. – 153 хил. лева
Инвестиция на Eleven – 196 хил. лева (13.4% дял)
24. „Ангон“ (Gamera Heater) – Отоплителни уреди
Компанията разработва и предлага отоплителни уреди, използващи принципа на т.нар. ракетна печка. Продуктите на компанията включват отоплители на твърдо гориво с ефективност многократно надвишаваща традиционните модели при ограничаване на вредните емисии до минимум.
Приходи за 2018 г. – 127 хил. лева
Инвестиция на Eleven – 49 хил. лева (7.9% дял)
25. „Футбол Скаут“ (Football Scout) – Интернет услуга
Компанията разработва и поддържа онлайн портал за професионалисти в сферата на футбола. Услугата представя профилите и улеснява контакта между играчи, треньори, мениджъри и други.
Приходи за 2018 г. – 81 хил. лева
Инвестиция на Eleven – 391 хил. лева (11.1% дял)
26. „ЕуроПАТЦ“ (EuroPATC Capplo) – Електроника
Разработва и предлага специализирано устройство и услуга, които позволяват на семейства да поддържат постоянен контакт със свои близки, имащи нужда от наблюдение и грижа. Услугата е създадена с фокус върху деца, страдащи от аутизъм като е подходяща и за поддържане на контакт с възрастни хора.
Приходи за 2018 г. – няма
Инвестиция на Eleven – 237 хил. лева (9 % дял)
27. „Голдън Медия“ (Golden Media) – Маркетинг услуги
„Голдън Медия” предлага услуги за маркетинг и продажби на бизнес клиенти. Компанията може да осигури персонал под наем за изпълнение на различни кампании за проучвания, продажби и други. Освен това компанията поддържа голям и обхватен бизнес каталог.
Приходи за 2018 г. – 555 хил. лева
Инвестиция на Eleven – 391 хил. лева (33% дял)
28. „Слоу Фууд Къмпани“ (Bread & Soul) – производство на хранителни изделия
Компанията произвежда и предлага здравословни хлебарски и сладкарски изделия. Продуктите използват качествени и здравословни съставки, като се предлагат във физически магазин и чрез доставки.
Приходи за 2018 г. – 262 хил. лева
Инвестиция на Eleven – 47 хил. лева (7.2% дял)
29. „КоКитчън“ (CoKitchen) – Ресторантьорство
„КоКитчън” е ресторант за качествена и здравословна храна, в който ентусиаст готвачи също имат възможност да гостуват и да предлагат своите ястия. Компанията предлага хранене както на място, така и доставки за офиси и различни мероприятия.
Приходи за 2018 г. – 110 хил. лева
Инвестиция на Eleven – 49 хил. лева (6.9% дял)
30. „Янадо“ (Yanado) – Софтуер
Компанията разработва и предлага софтуерни инструменти, подобряващи продуктивността в различни бизнеси. Решението на компанията се интегрира в популярната платформа на Google Apps като позволява работни процеси и вътрешно екипни задачи да се управляват от една и съща позната среда.
Приходи за 2018 г. – 101 хил. лева
Инвестиция на Eleven – 391 хил. лева (22% дял)
31. „Мадж.ио“ (Majio) – Софтуер
Компаниятаразработва софтуер в сферата на човешките ресурси. Продуктите на компанията помагат на работодатели и агенции за персонал да подбират най-подходящите служители, чрез компютърно анализиране на профилите на кандидатите и длъжностната характеристика за дадена отворена позиция.
Приходи за 2018 г. – 80 хил. лева
Инвестиция на Eleven – 391 хил. лева (15.4% дял)
32. „Модулар“ (Modular) – спортни уреди
„Модулар” разработва и предлага модулни архитектурни и интериорни решения. Продуктите на компанията намират приложение в създаването на катерачни стени и спортни кътове, изграждането на щандове, създаването на офис интериор и пр
Приходи за 2018 г. – 76 хил. лева
Инвестиция на Eleven – 49 хил. лева (8% дял)
33. „Карет.ио“ (Caret.io) – Софтуер
„Карет.ио” разработва и предлага редактор на електронни документи използващи синтаксиса маркдаун (markdown). Приложението позволява набиращия популярност маркдаун синтаксис да се използва ефективно от различни групи потребители като журналисти, програмисти и създатели на техническа документация.
Приходи за 2018 г. – 11 хил. лева
Инвестиция на Eleven – 48 хил. лева (8% дял)
34. „ВетКлауд“ (VetCloud) – Софтуер
ВетКлауд разработва и предлага софтуер за ветеринарния сектор. Продуктът на компанията позволява на ветеринарни лекари лесно да администрират и управляват своите практики.