IT БИЗНЕСНОВИНИТЕХНОЛОГИИ

Counterpoint Research: Пазарът на смартфони се е свил с 4% през 2018 г.

След като всички индикации и предварителни данни говореха за спад на пазара на смартфони през  2018 г., това постепенно започна да се превръща във факт. Според изследователската компания Counterpoint Research, продажбите на умни телефони са спаднали с 4% през изминалата година спрямо предходната. Това се случва за първи път в годишни резултати, посочват от статистическата фирма.

Понижението е особено видимо през традиционното силно последно тримесечие, когато то съставлява 7%. Цялата обстановка създава вече видими проблеми на технологични лидери като Apple. Но и по същия начин дава възможност за развитие на интересни играчи, като HMD Global (бранда Nokia) и TCL (бранда Alcatel).

Без революционна иновация, но на по-висока цена

Любопитни са причините, които експертите от Counterpoint Research посочват като основни за новата негативна тенденция. Тя се крие в по-дългия цикъл на подмяна на устройствата в ключови и големи пазари, като Европа, САЩ и Китай. Който се дължи на два основни фактора – липсата на наистина революционни иновации от страна на производителите и непрекъснатото надуване на цените в горните класове.

Това става въпреки, опитите на компании, като Samsung, Apple и Huawei да залагат все повече на изкуствен интелект в различни процеси, безрамкови екрани, вградени скенери за пръстови отпечатъци и др. Комбинацията с надуването на цените, с което основните производители се опитват да вдигнат маржа на печалбата и да запазят последната с по-малко продадени бройки, води до отлив на интерес.

Затова и производителите, които отчитат ръст през 2018 г. са брандове, които разчитат или на по-евтини модели или на по-добра комбинация между цена и качество. Такива са HMD Global, Huawei и Xiaomi. Установени компании като Samsung, Apple, LG и Lenovo пък понасят най-голямо понижение в продажбите, според Counterpoint Research.

CP Research smartphone market 2019 1

Лидер остава Samsung, който въпреки спада от 8% през годината остава с комфортна преднина пред следващите конкуренти. На второ място Counterpoint Research (CP) посочват Apple, вместо Huawei, за разлика от останалите изследователски фирми. Причините може да са няколко. От една страна, данните са годишни, като според повечето индикатори китайската компания изпревари щатския гигант през втората половина на 2018 г. Но пък CP дава второто място на Apple дори на тримесечна база. От друга разликата между двете компании в продажбите за цялата изминала година е минимална, дори в рамките на статистическата грешка.

Завръщането на Nokia

През 2018 г. усилено се говореше за завръщането на бранда Nokia, които се предлагат от финландската компания HMD Global. В доклада на CP, по продажби те са на девето място с впечатляващ ръст от 126%. Но като абсолютни бройки все още са доста далеч от осмия Lenovo (към който се включва и бранда Motorola). Освен това Nokia показва забавяне през четвъртото тримесечие, през което се вижда агресивното навлизане на Aclatel (произвеждан от TCL).

CP Research smartphone market 2019 2

Причините за това може да се крият във факта, че HMD Global така и не представиха пълнокръвен флагман. Освен това въпреки отличните устройства, техните предимства са основно в съотношението качество-цена в средния и ниския клас, както и чистия Android. Последният започва да губи конкурентно предимство, с налагането на все повече Android One модели и бързите ъпдейти на останалите производители.

С други думи, бъдещето на Nokia зависи изцяло от обновените модели, които ще бъдат показани през следващите 30-40 дни, покрай Световния мобилен конгрес в Барселона.

Възстановяване през 2019 г.?

Редицата нововъведения, които се очакват през тази година се очаква да обърнат тенденцията на пазара за смартфони. В предполагаемия списък с иновации влизат сгъваеми модели, 5G устройства, както и екрани, които заемат целия преден панел без прорези. Натискът на китайските компании, като Huawei и Xiaomi върху Apple и Samsung също ще продължи.

Любопитно е да се проследи, как производителите ще формират ценообразуването на новите смартфони предвид всички иновации. Защото именно високата им стойност може да се окаже спирачка за голяма част от потребителите. Сегашните индикации и слухове, че 5G и сгъваемите смартфоните ще започват на цени от 1500 долара не са много обещаващи в тази посока.

Свързани статии

Back to top button