Големият бойкот на рекламодателите срещу Facebook
Facebook отново се оказа в центъра на скандал. Този път причината е поведението на компанията спрямо разпостранението на реч на омразата в социалната ѝ мрежа. Недоволство провокира и отказът на Марк Зукърбърг да затегне контрола за изказванията на политиците във Facebook.
Проблемът стана особено явен по време на протестите против полицейското насилие през последните седмици. Социалните мрежи се превърнаха в място на множество дискусии и призиви, включително прикрити расистки групи, които под предтекст, че искат равнопоставеност, всъщност разпространяват обратни послания.
И докато други социални мрежи, например Twitter, взеха по-открита и твърда позиция против подобно поведение, Facebook видимо не направи нищо ново. Компанията сякаш не обръща внимание и казва, че продължава да работи по темата, но отнема време. Липсата на видими промени обаче създаде нов проблем за интернет гиганта.
Това не е първият случай, в който Facebook попада в негатвната светлина на прожекторите и се проваля в идеята да предприеме действия спрямо критиките. Последният скандал с подобни размери беше след президентските избори в САЩ през 2016 г., когато маркетинг фирмата Cambridge Analytica извличаше лични данни на милиони потребители с цел насочени послания в полза на кандидата и настоящ държавен глава Доналнд Тръмп.
Неочаквана подкрепа за расизма
Заради големия ръст на речта на омразата и все по-хитрите методи за нейното прикриване, алгоритмите на Facebook показват реклами и в групи и в публикации и клипове, които са именно с подобен характер. Потребители започнаха да съобщават за такива случаи и очаквано критикуват брандовете, чийто реклами са редом до подобни послания.
Самите брандове обаче не са виновни. Съвсем логично те не искат имената им да се свързват с подобни послания, но алгоритмите на Facebook все още не съобразяват това и допускат грешки. Според рекламодателите обаче социалната мрежа не прави достатъчно промени и те не се случват с бързо. А това води до вреди за техния имидж. Резултатът – оформи се своеобразна коалиция от американски компании, които обявиха бойкот на рекламирането във Facebook.
Казусът набира сила през тази седмица, като Facebook е провела конферентен разговор с около 200 рекламодатели, съобщи Financial Times. Вестникът обяви, че разполага и със запис от разговора, в който Нийл Потс, един от директорите на Facebook, казва на участниците, че „има дефицит на доверието“ и компанята иска да промени това.
Отпорът на компаниите
В бойкота ще участват доста брандове, включително The North Face, Ben & Jerry’s, Patagonia, Viber и др. Всички те смятат да спрат рекламите си във Facebook през юли т.г., като символ на недоволството си от случващото се в социалната мрежа. Бойкотът е организиран от групата “Спрете омразата за печалба“, която започна работа след смъртта на Джордж Флойд, съобщава британският вестник Guardian. Тя е на път да направи най-големия отлив на рекламодателите от социалната мрежа досега. Особено след като през миналата седмица организациите с подобен призив станаха шест.
Проблемът набра още инерция в четвъртък, след като и мобилният оператор Verizon обяви, че спира рекламите си във Facebook и Instagram за неограничено време, съобщи CNBC. Говорител на Verizon казва, че това ще е така, докато Facebook „не създаде приемливо решение, с което се чувстваме комфортно“.
Позицията на Verizon е следствие на сигнал от една организациите, че е открила реклами на телекома до видео на групата QAnon, в което имало реч на омразата. „Имаме строги правила за съдържанието и нулева толерантност, когато те са нарушени. Временно спираме рекламите си докато Facebook не създаде решение, с което че чувстваме комфортно и е в тон с това, което сме направили с YouTube и други партньори“, казва главният медиен директор на Verizon Джон Нити.
Какво прави Facebook
Въпреки все по-големия натиск, компанията запазва привидно спокойствие. В официална позиция за Fortune, Facebook казва, че уважава решенията на брандовете и ще продължи работата си да премахва речта на омразата. Според източници на в. The Wall Street Journal, компанията е казала на рекламодатели, че няма да променя политиката си заради финансов натиск, но ще инвестира повече в технологии, които да улеснят откриването на речта на омразата.
Анализаторът Брент Тил на Jefferies коментира пред Fortune, че не очаква бойкотът да повлияе на приходите на Facebook. „Те имат 8 млн. рекламодатели. Ако част от тях си отидат, това ще създаде временен въздушен балон, но той ще е малък“, смята Тил. Целта на компаниите е да изпратят символично послание
На същата позиция е и Колин Себастиан от Baird. Той смята, че трябва дори хиляди рекламодатели да бойкотиат социалната мрежа, за да повлияе това на приходите ѝ трайно. „Бойкотът е предимно символичен“, казва и той.
За Facebook остава трудната позиция да се справи с пореден скандал. Те станаха почти постоянно явление за социалната мрежа. Очакванията са те да продължат и през следващите месеци с наближаването на изборите за президент в САЩ. За сега компанията и Зукърбърг успяват да запазят твърдостта на позицията си, но натискът изглежда ще става все по-сериозен.