Как Apple задмина Aramco като най-скъпа компания в края на юли
Финансовите резултати на Apple за второто тримесечие изстреляха акциите ѝ с близо 11%, което повиши пазарната ѝ оценка до малко над 1.84 трлн. долара. Това от своя страна я направи най-скъпата компания в света към 31 юли 2020 г. Доскоро пред нея беше Aramco – държавната петролна компания на Саудитска Арабия, която е листнала миноритарен дял акции на борсата.
Ако разгледате щатските портали за борсова информация ще получите противоречива информация. Bloomberg и MarketWatch посочват една оценка в саудитски риали, докато Yahoo Finance посочва друга. Щатският долар и саудитските риали са с фиксирани обменни курсове от 1986 г., което изключва заблуда заради ползването на различни котировки.
След задълбочена проверка на TechTrends, която включва и документите на Aramco за първично-публично предлагане (IPO), показва, че саудитската компания разполага с общо 200 млн. акции. При цена на една от 33 риала при последното затваряне на борсата в Риад, това прави оценка от 6.6 трлн. риала. Към края на търговията в петък 31 юли Apple е с пазарна капитализация от 1.84 трлн. долара, докато доларовият еквивалент на Aramco е 1.76 трлн.
Катализаторът
Постижението на щатския технологичен гигант на фондовата борса в Ню Йорк е впечатляващо. То е катализирано от обявените в петък финансови резултати, в които компанията обявява ръст на приходите от 11% за второто тримесечие на годишна база. Общите ѝ постъпления достигнаха 59.7 млрд. долара спрямо 53.8 млрд. през периода април-юни 2019 г. Нетната печалба нараства от 10 на 11.2 млрд. долара.
Силната позитивна реакция на пазарите е повлияна от фактът, че Apple отчита доста по-висок ръст от прогнозния предвид пандемията от коронавирус. Очакванията и предупрежденията на компанията от Купертино бяха, че може да има стагнация на приходите и печалбата, заради COVID-19. Пандемията потопи продажбите на смартфони особено в развитите държави през второто тримесечие. Apple е силно зависима от постъпленията, които реализира от своите iPhone модели.
Забравеният контекст
Има втори фактор, който анализаторите пропускат, тъй като те се концентрират основно върху настоящата обстановка и не ползват по-широкия контекст. Първите шест месеца на 2019 г. бяха едни от най-слабите за Apple през последните години. Компанията отчиташе или понижение на приходите или минимален ръст. През второто тримесечие на 2019 г. е обявен от втория, като постъпленията се увеличиха от 53.3 на 53.8 млрд. долара.
Причините бяха в по-слабите продажби на смартфоните iPhone, което се дължеше на повишаването на цените при моделите обявени в края на 2018 г. Това изигра много лоша шега на Apple от началото на следващата 2019 г., когато дори по перото за умни телефони имаше спад на продажбите от 6.5 млрд. долара.
Което означава, че технологичният гигант тръгва от по-ниска база, при много силен продукт, какъвто е iPhone 11 серията. Ако не беше пандемията, Apple можеше да реализира още по-добри резултати. Например продажбиге на смартфони са се увеличили с едва около 500 млн. долара до 26.4 млрд. долара.
Бавната трансформация и ефектът на пандемията
Apple от повече от година се опитва да трансформира бизнеса си и да намали зависимостта си от iPhone. Услугите са ключово перо, като абонаментът към стрийминг платформите на компанията по време на пандемията водят до ръст от 1.8 млрд. долара до 13.1 млрд. долара.
Друг важен компонент, който движи ръста на приходите са тези от компютрите Mac. Продажбите там се увеличават от 5.8 на 7 млрд. долара през второто тримесечие. За това може да допринесем повишеното търсене на пазара за компютри по време на пандемията, което не е подминало Apple. Любопитно е, че подобен интерес има и към таблетите iPad На компанията, чиито продажби също растат от 5 на 6.5 млрд. долара.
Apple има всички шансове за затвърждаване на добрите си борсови резултати през следващите месеци. Компанията се очаква да представи своя първи 5G смартфон през есента, освен ако няма големи забавяния на производството покрай коронавирус обстановката.