Epic Games влезе в антимонополна битка с Apple и Google за приходите, които генерира техния мултиплеър хит Fortnite. Гейм разработчикът е подал жалби към щатските регулатори, като обвинява двете компании в злоупотреба с монополно положение. Действието е в отговор на Apple и Google, които премахват популярната игра тип Battle Royale от своите онлайн магазини.
Причината за спора е задължението всички плащания през двете мобилни платформи iOS и Android да минават през само една система. По този начин, Apple и Google контролират трансакциите и облагат всички тях с 30% такса. През годините, тази практика се разглеждаше като приемлива за разработчиорците, но в последно време е ябълка на раздора за не една или две компании.
Някои директно се опитват да намерят вратички за да избегнат този своеобразен „данък“. Epic Games правят точно това, като налагат алтернативна и директна към тях система за разплащания в рамките на Fortnite в двете платформи. Това е направено с ъпдейт на 14 август, в които е добавена подобна възможност. Вследствие на което, играта се оказва, че не отговаря на общите условия на App Store и Google Play и съответно е премахната.
Жалбата срещу Apple
Последващите действия на Epic Games са директна атака срещу Apple, с подадената жалба и обвинения в монопол. В нея се посочва, че технологичният гигант „поддържа незаконно монополно положение в iOS App Distribution Market, като ползва нелоялни конкурентни практики, сред които налагането на технически и договорни ограничения в iOS, които забраняват разпространението на приложения по различен начин от App Store“.
Преведено на нормален език означава, че Apple се възползват от затворената си екосистема, за да диктуват правилата, с които разработчиците трябва да се съобразяват. Ако искат последните да могат да предлагат своите продукти на крайните потребители на iOS устройства, като iPhone и iPad.
В документацията на Epic Games се посочва доста интересно сравнение, че подобна политика Apple не прилага при своите компютри Mac. Там, режимът е доста по-либерален, както и самите такси, които са само 3% от общите приходи или десет пъти по-малки от тези за iOS.
Epic Games също така пуснаха пародия на култовата реклама на Apple от 1984 г., базирана на романа „1984 г.“ на Джордж Оруел, направена в самата игра Fortnite.
Дългата битка с Google
При Google нещата са хем различни, хем сходни. На хартия Android е операционна система с отворен код и опция за ползване на различни магазини за приложения. На практика, Google контролира всички аспекти в лицензираната версия.
За да се ползва името Android и за да има достъп разработчик на приложение или производител на смартфони до най-големия магазин Google Play, той трябва да отговаря на общите условия за ползване. Те до голяма степен се припокриват с тези на Apple в App Store. Както и таксата от 30% на всички трансакции и задължението те да минават през интернет гиганта.
Схватката между Epic Games и Google около разпространението на Fortnite не е от днес. Още от 2018 г. разработчикът се опитва директно да продава своята хитова игра за устройства под Android. Сред едно от решенията е споразумение със Samsung, в което Fortnite се появява ексклузивно в техния Galaxy Store. Година и половина по-късно Epic Games все пак „клякат“ на условията на Google и пускат хитовото заглавие в Google Play.
Потребителите на Android смартфони и устройства все пак могат да играят Fortnite било то през магазина на Samsung или през приложението на Epic Games. Докато при iOS, популярният Battle Royale е напълно забранена.
Въпреки това, Epic Games е подала жалба и срещу Google. При двата иска, компанията не желае финансова компенсация, а по-скоро регулаторите да накарат Apple и Google да ѝ позволят да разпространява Fortnite според нейните условия.
Порочните практики?
Apple и Google налагат тези условия в техните онлайн магазини за приложения от години. Проблемите не са от днес или вчера, казано с други думи. Те стават все по-тежки, защото приложенията и услугите започват да еволюират и да стават все по-комплексни.
Fortnite например разполага със собствен магазин вътре в играта, в която се предлагат различни виртуални предмети. Друг пример, който получи отказ от Apple за интеграция в App Store е облачната гейм платформа xCloud на Microsoft. Причината там беше друга, но пак беше заровена в общите условия на компанията. Apple се аргументира, че в новата услуга тя не може да одобрява отделните гейм заглавия, те не се индексират и, че потенциално се прескача разплащателната система и съответната 30% такса.
Тези практики бяха в основата на въпросите, които щатските конгресмени задаваха при изслушването на главния изпълнителен директор на Apple Тим Кук, преди няколко седмици от антимонополната комисия на Конгреса на САЩ. В нея участваха още шефовете на Facebook, Google и Amazon, като регулаторния натиск върху технологичните гиганти се очаква да се засилва.
Което прави ходът на Epic Games доста логичен – с подадената жалба за злоупотреба с монополно влияние срещу Apple, разработчикът само „сипва сол в раната“ по темата за потенциални регулации. Както и може да стимулира и други компании да последват нейния пример. Подобни действия може да последват и срещу практиките на Google в техния Google Play. Във всички случаи, развитията по темата за голямото влияние на технологичните гиганти ще бъде актуална тема през следващите години.