Популярният гейм енджин Unity ще разчита за разрастване на своя бизнес отвъд видеоигрите. Това е записала едноименната компания в документите за своя борсов дебют, които е подала на 24 август. Засиленото използване на графични решения, дългочаканото налагане на виртуалната и добавени реалности (VR и AR) се оценяват на пазарни възможности за десетки милиарди долара.
Пред потенциалните инвеститори, Unity признават, че имат дълга история за работа на загуба, която очакват да продължи и в бъдеще. Друг притеснителен индикатор е, че компанията ще използва част от привлечения капитал, за да покрия своите задължения от близо 125 млн. долара.
По този начин Unity са поредната компания, която претендира да бъде пазарен лидер, но нейното оцеляване зависи до голяма степен на благословията на акционерите ѝ и натрупаните финансови резерви. Uber е сред най-христоматийните примери в технологичния сектор.
От положителна страна, основният конкурент на Unity – Epic Games с нейния Unreal Engine в момента се е вкопчила в битка с Apple за достъп до онлайн магазина за iOS App Store. Както и, че нейният едноличен китайски собственик Tencent става обект на потенциални санкции от страна на САЩ.
Финансовите параметри
Прави впечатление, че в документите на Unity към щатския финансов регулатор (SEC) все още не са зададени никакви параметри на предстоящото първично-публично предлагане (IPO). Това може да е поради факта, че все още компанията не е определила точните финансови параметри на излизането си на борсата или е решила за момента да не ги обявява. В тях обаче има представянето на компанията за 2019 г., от което може да придобием някаква представа за нейното състояние.
Приходите през изминалата година са нараснали от 380 млн. долара през 2018 г. до 541 млн. долара. Това е увеличение с близо 42%. За съжаление нетната загуба на Unity също нараства през 2019 г. от 131 до 162 млн. долара. От компанията признават, че не са излизали на печалба от основаването им през 2004 г. Тенденция, която обяснява и дълга от 125 млн. долара, който дори е доста нисък предвид темповете на горене на пари.
Положителните качества
Три неща могат да са привлекателни за потенциалните инвеститори. Първото е, стабилният и значителен растеж на приходите. Това показва, че Unity може да генерира паричен поток. Излизането на печалба е въпрос на различни фактори – от бизнес модел, до оптимизации, по-добро планирано разрастване на операциите и др.
Второто нещо е пазарното лидерство на компанията. Unreal Engine може да е основна платформа за много независими студия, които разработват игри за PC и в Steam, но Unity доминира при мобилните игри. Отделно последният енджин започва да се налага все повече и при разработчиците на VR и AR приложения.
Според компанията, нейният графичен енджин се ползва от около 53% от най-популярните 1 000 заглавия в App Store на Apple и Google Play на Google. Цялостният им дял при мобилните игри го изчисляват на около 50%. За позициите им на другите сегменти, от Unity нищо не споменават, единствено, че са налични за 20 платформи.
Перспектива за растеж
Третото предимство е силната перспектива за бъдещ растеж. Пазарът за графични енджини има голям потенциал за развитие. Това ще се дължи на все по-дългоочакваното налагане на виртуалната и добавена реалности. VR няма да се ползва само от крайни потребители, но и от бизнес такива. Unity пишат в документите си към SEC, че очакват силен индустриален интерес към 3D графични решения.
„Бъдещето е в триизмерните интерактивни решения в реално време“, това коментират от компанията. Визуализацията на всичко на момента и в зависимост от действията вече става възможно, заради нарастващата изчислителна мощ.
Пазарните възможности се оценяват от Unity, както следва:
Гейминг пазар – за доставчиците на технологични решения през 2019 г. се предполага, че е около 19 млрд. долара, който се очаква да нарастне до 16 млрд. долара до 2025 г.
Индустриални решения – визуализацията и интерактивната разработка на сложни машини, елементи, системи и други в рамките на 3D среда се налага все повече от производителите. Unity определя този пазар за около 17 млрд. долара към момента.
Въпреки, че борсовия дебют на компанията няма да е най-голямото събитие на годината, тя е важна част от пъзела в бъдещето развитие на графичните енджини. Друг ключов сегмент ще е развитието на прекия конкурент Epic Games, който от своя страна обаче се ангажира с опасна битка с Apple.