Софтуерният гигант Microsoft обяви, че е придобил сравнително големия гейм издател Bethesda за впечатляващата сума от 7.5 млрд. долара. Технологичната компания прави това само броени седмици преди премиерата на новата конзола Xbox Series X и S и дни след като пусна обновената си абонаментна услуга Xbox Game Pass, в която беше включена и стрийминг платформата xCloud.
С този ход, Microsoft бетонира амбициите си да изгради силна екосистема от игри, които да са съвместими не само за новите конзоли Xbox Series X и S, но и за персонални компютри. Мотивите за продажбата от страна на собствениците на Bethesda все още не са известни.
Основният фактор най-вероятно е значителната сума, която е почти идентична с тази при придобиването на Nokia от софтуерния гигант през 2013 г. Bethesda имаше една поредица от заглавия, които не се реализираха добре търговски, но такива като Doom и Doom Eternal, спасиха положението. Допълнителен мотив може да бъде секс скандалът в който преди две години се замеси бившият вече председател на борда на директорите Лис Муунвис.
Ползите за Microsoft
Чрез сделката, Microsoft придобива редица популярни, особено сред PC геймърите, франчайзи, като Quake, Doom, Fallout, Prey, Rage, Elder Scrolls и др. Софтуерният гигант реално придобива компанията-майка ZeniMax Studio. Под нейна шапка влизат няколко легендарни гейм студиа, като id Software, Arkane Studios, Bethesda Softworks, в която влиза Bethesda Game Studios и Zenimax Online Studios.
Компанията се е оценявала през 2016 г. на над 2.5 млрд. долара, а към 2020 г. разполага с над две хиляди служители. Освен стотиците опитни гейм разработчици, ZeniMax Studio е ценна със своите популярни заглавия и франчайзи.
Един от най-успешните примери е възраждането на поредицата Doom, след като новата версия от 2016 г. беше една от най-добрите игри за годината. Продължението Doom Eternal, което излезе през настоящата 2020 г. показа, че франчайзът има потенциал. Легендарният разработчик id Software прави различни опити да върне други култови заглавия. Сред тях е поредицата Wolfenstein и сравнително новия Quake Champions. При тях успехът е доста по-променлив.
Факт е, че ако Microsoft иска бързо да получи хубав каталог от популярни игри, Bethesda се оказва много добър избор за това. Софтуерният гигант директно посочва причините в своето съобщение на сделката – качествените заглавия.
Опасенията на геймърите
Новината за придобиването може да не се посрещне с доверчиво око от страна на геймърите. Microsoft за съжаление има доста дълга история с придобивания, чиито продукти после не успява да развие по правилния начин. Сравнението с Nokia и грандиозният провал на мобилния пазар е може би най-лесно идва наум. Но списъкът е диста дълъг, като може да добавим любимия в миналото Skype, електронната поща Hotmail, рекламната aQuantive и др.
Има и успешни придобивания, особено в гейм бранша. Това беше Bungie и тяхното Halo, което се превърна в основен двигател на успеха на Xbox в началото на века. Студиото се отдели преди няколко години и прави нови проекти.
Сянката на Halo
Halo обаче навява лоши спомени на PC геймърите, които бяха изоставени и вместо заглавието да промени пазара на игри при персоналните компютри, то го направи при конзолите. Причината беше, че Microsoft последва изпипаната стратегия за създаването на ексклузивни заглавия за Xbox и Halo беше основното такова.
Сега това няма да се случи. Поне няма индикации за подобен сценарий. Microsoft махна преградите между Xbox и PC платформите, като ексклузивни заглавия само за конзолите на компанията все по-малко ще излизат. По този начин няма опасност например да имаме нов Quake само и единствено за Xbox.
Проблем може да има при пускането на бъдещите заглавия на Bethesda за останалите конзоли, като PlayStation на Sony и Switch на Nintendo или облачната услуга Stadia на Google. Ако има затваряне, то ще е в посока на тези платформи.
Ръководителят на Xbox звеното в Microsoft Фил Спенсър коментира, че това ще се решава „игра за игра“. Добрата новина е, че той допълва, че софтуерният гигант засега застава стабилно зад новите разработки на студиата под шапката на Bethesda.
Засилване на абонамента
Новината за придобиването, съвпадна и с една друга, че обновената абонамента услуга Xbox Game Pass е достигнала 15 млн. потребителя, което е ръст от 50% за последните шест месеца. Платформата дава достъп до над 100 игри на Microsoft срещу 9.99 долара на маесец. От септември в нея беше интегрирана и облачната гейм услуга xCloud.
Софтуерният гигант определени мисли в посока изграждане на стабилна екосистема от игри, които да предлагат на абонамент. Като, гейм хардуерът като конзоли, контролери и PC-та стане съпътстващ. Подобна стратегия все повече развива Apple, които от този месец интегрираха колкото се може повече услуги в единен месечен абонамент. Това развитие може да бъде лоша новина за геймърите, ако в един (макар и по-далечен) момент, Microsoft не реши да предлага заглавията единствено през Xbox Game Pass.