IT БИЗНЕСТЕХНОЛОГИИ

Nikola срещу Tesla

Легендарният изобретател Никола Тесла винаги е бил обвит в мистериозен воал. Опреличаван като гений приживе и след кончината му или за луд учен, обсебен от всякакви идеи. Факт е, че разполага с около 300 патента по целия свят и редица изобретения, някои от които са били преди официалните им представяния, като първата рентгенова снимка, безжичен пренос на електричество и много други.

Никола Тесла е по-познат за общата публика, покрай смъртта си, след която ФБР нареждат да се изземат всички лични вещи и записки на изобретателя. Заради което тръгват всякакви спекулации. Логичното обяснение е, че той се хвали през 1934 г., че е изобретил ултимативното оръжие, което може да сложи край на войните. Самата кончина на Тесла е през 1943 г. точно в разгара на Втората световна война.

Енигмата на живота му, дава вдъхновение на редица предприемачи да използват неговото име. Най-популярната е фирмата за електромобили на Илон Мъск, която използва фамилното му име – Tesla. Мечтата на технологичния милиардер е да доведе до избухване на идеята за масово използване на електрически автомобили.

През последните месеци и седмици, във фокуса на прожекторите попадна друга компания с подобна идея, която носи първото име на изобретателя – Nikola Corporation. Тя влезе първо в новините с публичното си листване на борсата за над 26 млрд. долара, но и с потенциални обвинения за редица измами. Иронично или не Nikola и Tesla в момента водят битка в съдебните зали за авторски права, а по принцип – за пазара на екологични камиони.

Първият водороден камион

nikola_tre5a

Технологията за водородни клетки, като основно гориво за задвижване на моторни превозни средства започва да набира сила през последните години, въпреки, че остава в сянката на електромобилите. Nikola Corporation се опитва да създаде първият камион с такова задвижване. Компанията е основана от Тревър Милтън през 2014 г. и две години по-късно започва работа по първия си прототип – Nikola NZT.

Дружеството предвижда три модела камиони Nikola – One, Two и Tre. Първите два се задвижват с водородни клетки, а последния е хибрид, като ползва освен водородните клетки, така и с електрически батерии. Компанията предвижда още електрически теглич Nikola Refuse и хибриден пикап Nikola Badger.

Nikola Corporation работи в тясно сътрудничество с германският концерн Bosch, който заедно с Hanwa инвестират заедно 230 млн. долара до 2019 г. Водещ инвеститор по това време е американо-италианската компания CNH Industrial, която влага общо 250 млн. долара.

Всички тези инвестиции се влагат в подготовката за производство на новите водородни камиони. През март 2091 г. Nikola осигурява 389 акра парцел в щата Аризона за 23 млн. долара, за изграждането на завод. Местното правителство обещава бъдещи данъчни и други облекчения за инвестицията в региона.

Истинският възход

nikola_badger_diesel

Nikola излиза на борсата през „задната врата“ – чрез сливане с вече листната компания VectoIQ. По този начин, начинанието за водородни камиони спестява минимум шест месеца в подготвителни и регулаторни процедури ако излезе на финансовите пазари по традиционния начин. Така и по-бързо тя може да привлече пари.

Което и се случва – сливането с VectoIQ се обявява през март 2020 г. и през юни, Nikola вече е публична компания. При това с нескромната пазарна оценка от 4.6 млрд. долара. Два месеца по-късно, тя скача до 13 млрд. долара.

Финансирането не спира дотук, въпреки борсовия дебют, General Motors решава да придобие 11% от Nikola, като сделката е за около 2 млрд. долара. Тя е обявена на 8 септември тази година. Интересът на щатския гигант е по-скоро към хибридния пикап Badger и осигуряване на договор за доставка на водородни клетки.

Падението – за два дни

Nikola_Ground_Breaking_Event_Press_Release-11

Точно два дни след като е обявено партньорството с GM, консултантската компания Hindenburg Research публикува подборен доклад в който обвинява Nikola Corporation и нейния основател Тревър Милтън в пълна измама. Фирмата се позовава на разнообразни източници и доказателства, като поставя под въпрос почти всичко, което мултимилиардната вече корпорация представя пред широката публика и инвеститори.

Най-шокиращото от всички е, че реално технологията, която Nikola Corporation твърди, че е изградила по отношение на батериите и клетките, не съществува. Това се доказва от бивш партньор на компанията – Powercell, който се занимава с водородни клетки.

Отделно се оказва, че част от видео демонстрациите, в които се показва камион да се движи с шосейна скорост са измама. Ефектът е постигнат, като е пуснато превозното средство по инерция по шосе на върха на хълм и целият процес е бил заснет, все едно ползва собствено задвижване. Списъкът в доклада на Hindenburg Research е наистина дълъг и опустошителен за компанията. Ако дори половината от твърденията се окажат верни, то Nikola е просто една голяма, но красива измама. Подобно на Theranos и други мултимилиардни стартъпи.

Засега, крайният резултат е, че 11 дни след публикуването на доклада Тревор Милтън сдава поста главен изпълнителен директор и е заменен от бившия вицепрецедател на борда на директорите на General Motors Стивън Гирски. Това поставя бъдещето на Nikola под голям въпрос, особено ако наистина технология зад компанията няма, а всичко е просто един красив, но изпразнен от пазарно съдържание бранд.

Като две капки… водород

tesla semi

Потвърждение за лъжливата натура на Милтън все пак може да се намери в спора им с техния полу-съименник Tesla. Компанията на Мъск представи през 2017 г. своя концептуален модел за електрически камион Semi. Почти веднага след това, Nikola подава иск за 2 млрд. долара за нарушаване на авторски права, тъй като дизайнът на новия камион на Tesla наподобява изключително много визията на техния модел.

Адвокатите на Илон Мъск и източници на Financial Times обаче обрисуват съвсем различна картина. Тяхната версия е, че Милтън е откупил визията от дизайнера Адриано Мудри. Той е базиран в момента в Хърватска и работи за производителя на електрически суперколи Rimac. Tesla не посочват параметрите на сделката и дали тя е включвала пълните авторски права, за да може Nikola да ги търси съответно от тях.

Компанията на Милтън обаче твърди друго. Самият основател е работил две години върху дизайна на камиона Nikola One, но все не е намирал това, което му трябва. Впоследствие, той наема дизайнера Стив Джийн през 2015 г., като двамата финализират настоящата визия в рамките на близо две години. Версията за дизайнера Мудри, обаче опровергава този сценарий. С други думи, Nikola може би лъже не само инвеститори, но и съда.

Сблъсъкът на еко камионите

nikola_tre3

Индикациите за момента показват, че на вече бившата компания на Милтън не ѝ е напълно чиста работата. Факт е, че GM, Bosch и другите инвеститори, са вложили доста пари, получават доста дивиденти до момента и ще се опитат да поддържат бранда колкото се може по-дълго жив. Дори и реална технология да няма зад него, доста е възможно, тя да дойде от самите корпорации, които са вложили пари в нея.

Както и да се развият нещата оттук насетне, очертава се една доста голяма тенденция. Битката за създаването на щадящи природата камиони тепърва започва. Те са ключови в намаляването на вредните емисии по пътищата. Защото ако електромобилите са екологични и техния ефект може да се види в градовете, при камионите това ще се усети по магистралите.

Компаниите, които успеят да предоставят електрически или водородни модели с приемлив пробег и полезен товар ще стъпят на истинска златна мина. По данни на Industry Research към 2026 г. пазарът за подобни камиони ще надмине 30 млрд. долара, при настоящи нива от няколкостотин милиона долара. Това е увеличение от близо 15 пъти в рамките на около пет години.

Затова не е случайно, че Nikola решава да съди Tesla, в момента в който последната показа своя електрически камион. Лошото е, че май първата може да влезе в ролята на „лъжливото овчарче“, като залогът няма да е стадо овце, а бизнес оценяван вече на над 10 млрд. долара.

Свързани статии

Back to top button