IT БИЗНЕСАНАЛИЗИТЕХНОЛОГИИ

САЩ, кутията на Пандора и технологичните регулации

Щатите откриха антимонополно дело срещу Google, което може да вещае пълна трансформация на IT сектора

Кутията на Пандора е основен разказ в древногръцките митове и легенди. Той е забулен в доста мистерия, оставя място за тълкования и има различни версии. Според най-популярната и разпространена, в кутията са били затворени всички болести, злини и неволи и когато любопитната Падора отворила мистериозната кутия, те се разбягали. Когато я затворила, вътре в нея останала само надеждата.

Ако се придържаме към нея и я адаптираме към съвременната реалност на технологичния бизнес, най-вероятно на нея да е изрисувано логото на Google, под което да има надпис „Don’t be evil“ – доскорошният девиз на компанията. В ролята на Пандора влиза Министерството на правосъдието на САЩ, което на 20 октомври започна антимонополно дело срещу интернет търсачката. Злините в кутията може да са лошите практики на технологичния гигант. Но и да са понижение на конкуренцията в разфара на на истинска война за технологично надмощие между САЩ и Китай.

Това е първото конкретно действие за регулиране на основните технологични компании, което предприемат САЩ, след редица закани на американски политици. Могат да последват и още, като на прицела на Белия дом са Amazon, Apple и Facebook.

Последствията също могат да бъдат фундаментални за IT сектора. Най-страшният сценарий е ако се наложи разцепване на компаниите на няколко дружества. Освен това, от действията на щатските регулатори ще зависи и как ще се развие противопоставянето и конкуренцията с китайските технологични гиганти. Разцепването на щатските IT компании може да бъде нож с две остриета в този контекст.

Обвиненията

google-search-gmail-chrome

Обвиненията са, че Google поддържа незаконен монопол в онлайн търсенето и рекламата. Прокуратурата на САЩ се концентрира върху четири конкретни практики, които интернет гиганта прилага и за които се смята, че потискат конкуренцията. Както и поддържат монополното положение на компанията в облстата на онлайн търсенето и рекламата.

Обвинението се концентрира върху сходни и частично припокриващите се нелоялни практики. Първата е в подписването на ексклузивни сделки, които забраняват инсталацията на конкурентни търсачки на различни устройства. Вторият е в обвързването на производители да не могат да се преинсталират услугите на Google, сред които е и нейната търсачка от различни устройства.

Третото обвинение в насочено срещу ексклузивната дългосрочна сделка между интернет гиганта и Apple, с което, втората се задължава да ползва търсачката на първата по подразбиране в браузъра Safari. Последното е насочено към монополното положение, което Google използва, за да позиционира по-добре търсачката си в различни продукти, като мобилни устройства, браузъри и други.

Както може да видим първите две включват обвързването на Google Search и Ads с Android. Интернет гигантът задължава всички производители, които искат да ползват името и лицензираната версия на най-популярната мобилна операционна система, да включат услугите и търсещите елементи на компанията. Към това се добавя и невъзможността да се сложат алтернативи по подразбиране.

Другите две са насочени основно към сделките, които Google прави с компании, браузъри и други, за да инсталират търсачката ѝ по подразбиране. Интернет гигантът плаща милиарди долари на Apple, за да се случи това на Safari – основният браузър в iOS. По този начин, Google си осигурява присъствие на двете най-ползвани мобилни платформи, които обхващат над 90% от смартфоните в употреба в момента. Едно от малките изключения е Китай, където търсачката е забранена.

Отговорът на Google

google-office

Очаквано, реакцията на Google е отричане на цялото обвинение. Интернет гигантът твърди, че популярността на търсачката ѝ се дължи на избора на потребителите. Алтернативи според нея има, просто те на са добри и качествени, затова хората се обръщат към Google.

„Това дело няма да помогне на потребителите. Напротив – изкуствено ще насърчи по-лошите като качество търсачки, ще увеличи цените на смартфоните и ще затрудни търсенето онлайн“, коментира Кент Уолкър, старши вицепрезидент „Глобални отношения“ на Google, в блога на компанията.


kent-walker-google-quote„Това дело няма да помогне на потребителите. Напротив – изкуствено ще насърчи по-лошите като качество търсачки, ще увеличи цените на смартфоните и ще затрудни търсенето онлайн“ Кент Уолкър, Google


Тезата на Google е, че причината за голямото присъствие на компанията на различните устройства се крие в самите производители. Както и, че всеки друг може да договори подобни споразумения. Самите производители, като Apple са на мнение, че „Google е най-добрият избор” и затова се стига до тези контракти. Любопитен елемент в защитата на компанията е, че договорът не е ексклузивен – тоест, конкурентните търсачки на Yahoo или Bing могат да се включат.

При Android, защитната теза е, че Google позволява на производителите да слагат конкурентни услуги в устройствата по подразбиране. Интернет гигантът се аргументира, че инсталирането и добавянето на други търсачки е доста лесен процес. Същото важи и за доминиращият браузър на Google – Chrome. Като тук, компанията прави паралел с антимонополното дело на САЩ срещу Microsoft и Internet Explorer от 1999 г.

Пукнатините на защитата

google-search-on

Интернет гигантът удобно забравя няколко факта. Първият е, че задължава всички производители да слагат предварително инсталирани услуги на Google, ако искат да използват лицензираната версия на Android и магазина Google Play.

Тези, които нямат достъп до нея, като Huawei например, могат да интегрират по-лесно алтернативи. Китайският гигант представи Petel Search за своя Mate 40 Pro. Но, липсата на лесен достъп до услуги на Google и до техния магазин прави устройствата на Huawei по-малко привлекателни за производителите.

Google изпуска факта, че плаща милиарди, за да позиционира и съответно бетонира своята търсачка във всички конкурентни браузъри. Суми, които дори Microsoft не вади за своя Bing – просто, защото няма да му е толкова рентабилно. Това е огромна бариера за конкуренцията от антимонополна гледна точка. Както и може би най-голямата пукнатина в защитата (поне по изказвания до момента – бел .ред.) на Google.


tim-wu-columbia-university-quote„Законът изисква Google да докажи своето величие, като играе по правилата, а не като си го купува“ Тим Ву, Колумбийския университет


„Законът изисква Google да докажи своето величие, като играе по правилата, а не като си го купува“, коментира Тим Ву професор по право от унивеситета в щата Колумбия Тим Ву, в колонка за New York Times.

Той допълва, че липсата на реална конкуренция на Google, търсачката ѝ е загубила своята сила. Все по-трудно можеш да намериш релевантна информация, като различаването на рекламите от органичните резултати е също предизвикателна задача. Според Ву, допълнителната конкуренция, ще стимулира допълнително развитието на Google и нейните услуги.

Плашещо напомняне

US-tech-giants-judicary-hearing-cover-2

Министерството на правосъдието на САЩ прави плашещо напомняне за своята роля в историята при разбиването на монополите. То дава за примери действията си срещу Standard Oil и AT&T, които бяха разделени през XX век на отделни компании, за да се намали тяхното доминиращо влияние.

Подобни заплахи към технологичните гиганти бяха отправени от някои от кандидати за президенти на демократите, като Елизабет Уорън. На мушка освен Google, са още Amazon, Apple и Facebook. По време на изслушването на Конгреса на САЩ, участваха именно главните изпълнителни директори на четирите компании.

Шансът да видим подобни дела срещу останалите три е доста голям. Развитието им ще отнеме години, независимо от крайния резултат. Любопитното е, че дори да се стигне само до по-меки действия (глоби и промяна на някои практики), това също може да окаже негативно влияние върху тяхното им развитие.

Бил Гейтс посочва делото срещу Microsoft през 1998 г. като основна причина, софтуерният гигант да изпусне позициите си в мобилното пространство. Което помогна на Android и Google да навлязат и да доминират сектора. В комбинация с Apple. Работата по париране на действията на властите, изисква много ресурси – както финансови, така и чисто човешки. Което може да размие фокуса на гигантите от развитието им в други области.

Несигурен контекст

China-google-play-store

Последният фактор, който ще е решаващ за и при развитието на делата е Китай. САЩ са в де факто търговска и технологична война с азиатската държава. Разцепването и отслабването на основните ѝ IT гиганти, ще позволи на китайските компании да заемат освободените ниши. Засега Вашингтон се опитва да парира политически този сценарий, но без да разполага със силна алтернатива, мо же да не успее да ги задържи дълго време.

Отслабването на щатските технологични гиганти може също така да доведе и до дългоочакваното създаване на европейски такива. Европейският съюз се опитва да създаде такава среда, но за момента фрагментирания пазар и доминацията на Google, Apple, Facebook и Amazon са основните спирачки за да се случи това.

Цялата тази ситуация наистина ще заприлича на кутията на Пандора. САЩ вече я отвариха и от нея вече започнаха да изскачат лошите практики на технологичните гиганти. За които експертите и заинтересуваните знаят от години, но властите и потребителите си затваряха очите. Последствията може да са фундаментални за целия технологичен свят и развитието ни през следващите години. Както в САЩ, така и в Европа и позиционирането на Китай.

Свързани статии

Back to top button