Salesforce придоби Slack в мега сделка за 27.7 млрд. долара
Облачната софтуерна компания Salesforce обяви, че е придобила приложението за служебна комуникация Slack. Сделката се очакваше от няколко седмици, като изненадващата част от нея е цената – 27.7 млрд. долара. Сумата е доста солидна и поставя придобиването сред едни от най-големите в технологичния сектор за 2020 г.
Новата придобивка на Salesforce им дава силен инструмент за корпоративна комуникация, който може да бъде интегриран в тяхната онлайн платформа за дигитален маркетинг (CRM). Slack от своя страна намира идеалния начин да излезе от ситуация на силно понижение на акциите и негативни финансови резултати.
„Двойка сътворена в Рая“
Така описва сделката ръководството на Salesforce. Облачният гигант получава възможност да повиши конкурентността си спрямо Microsoft в предоставянето на още по-комплексни и завършени корпоративни решения за бизнес комуникация.
Пандемията засили дигитализацията на компаниите, както превърна дистанционната работа в обичайна практика за много фирми. Решения, като Slack, Zoom и Microsoft Teams са ключови за всичко това. Сделката дава на Salesforce възможност да навлезе в тази важна сфера за бъдещето развитие на бизнес софтуера.
„Това е двойка сътворена в Рая – Salesforce и Slack заедно ще може да изградим бъдещето на корпоративния софтуер и да трансформираме дигиталната работа, така че да е достъпна навсякъде по света“ Марк Беньоф, Salesforce
„Това е двойка сътворена в Рая – Salesforce и Slack заедно ще може да изградим бъдещето на корпоративния софтуер и да трансформираме дигиталната работа, така че да е достъпна навсякъде по света“, коментира в прессъобщение главният изпълнителен директор на Salesforce Марк Беньоф.
Съоснователят на Slack и главен изпълнителен директор Стюарт Бътърфилд допълва, че комбинацията между двете компании е „стратегическа“ и, че те „споделят визията за намаляване на сложността, повишаване на гъвкавостта на организационните процеси“ във фирмите.
Какво следва
Slack ще се интегрира в настоящата платформа на Salesforce Customer 360, която е софтуер за корпоративен маркетинг. Приложението ще се превърне в основен интерфейс за комуникация между екипите, отделите и дори клиентите на фирмите, които ползват системата.
Salesforce няма да го предлага само за своите настоящи клиенти, като ще се опита да привлече и тези на Slack. Както и нови, които се опитват да дигитализират своите процеси. Отделно, има планове да се изгради екосистема от приложения, поради отворения характер на Slack, от която да се възползват и продуктите на Salesforce.
Скъпо или точно
Сумата от 27.7 млрд. долара на пръв поглед изглежда доста висока. Подобни заключения могат да се направят от финансовите резултати на Slack. Компанията отчете нетна загуба от 147.6 млн. долара през пърото полугодие на 2020 г. при общи приходи от 417.5 млн. долара. Добрата новина е, че през предходната година за същия период приходите са били едва 279 млн. долара, а загубата е била – 391 млн. долара.
Точно поради тази причина, Slack направи първично-публично предлагане през лятото на 2019 г. Пандемията и дигитализацията на бизнеса подпомогна доста приходите на компанията, но увеличи нейните разходи. Акциите ѝ преди изтичането на информацията за сделката бяха на нивата от борсовия ѝ дебют – 29 срещу 26 долара съответно.
Така през ноември пазарната ѝ оценка е била около 16 млрд. долара или почти наполовина от парите, които дава Salesforce за нея. Покрай сделката, капитализацията на Slack вече надминава 24 млрд. долара, но това е нормална реакция на пазара.
При Salesforce логиката не е толкова в простите финансови показатели. Компанията се интересува от технологията ѝ и възможностите, които отваря тя за нейните решения. Най-вече опцията да увеличават конкурентните си допирателни с Microsoft. Slack се явява директна алтернатива на Microsoft Teams, а корпоративните решения на софтуерния гигант – на Salesforce. Така последната ще може да предлага по същия начин комплексни пакети на бизнеса.
Неуспешната игра
Историята на Slack е повече от интересна. Тя може да се проследи в далечната 2009 г. в играта за браузъри Glitch. Пуснато през 2011 г. заглавието не успява да привлече интерес и в края на следващата 2012 г. дейността ѝ е прекратена. Оттогава насам някои от най-запалените фенове се опитват да създадат своя версия под името Children of Ur, но все още не могат да достигнат до финален продукт.
Студиото Tiny Speck взима системата за комуникация между играчите в Glitch и на нейна база развива това, което днес познаваме под Slack. Разработчиците съответно се преименуват на Slack Technologies. Първата версия на новата платформа за бизнес комуникация излиза през 2014 г. Дотогава тя набира 17 млн. долара от три рискови фонда. В периода след 2014 г. до борсовия ѝ дебют, компанията привлича финансиране от малко под 1 млрд. долара. При IPO-то Slack добавя още 427 млн. долара.
Любопитното е, че Microsoft имаше апетити да придобие компанията през 2016 г. за сумата от 8 млрд. долара. Акционерите разубеждават ръководството на софтуерния гигант, като се опасяват, че ще разводни портфолиото от подобни продукти на компанията, като Skype например. От последващите усилия се ражда конкурентът на Slack – Microsoft Teams.