Един от най-големите печеливши по време на пандемията се оказаха стрийминг услугите. Водещият в сектора – Netflix е много добър индикатор за това. Компанията беше отчела рязко увеличение на абонатите в началото на 2020 г., а до края на годината задмина общата бройка от 200 млн. потребители.
Това се случва в момент на засилена конкуренция, след като през последните две години навлязоха ключови медийни конгломерати в надпреварата за стрийминга. Имена като Walt Disney, Warner Bros, Apple и Amazon натискат за пазарен дял. Което при други обстоятелства щеше да постави под изпитание бурното развитие на лидера Netflix.
Коронавирус пандемията обаче създаде огромно търсене, което не само, че позволи новите платформи да процъфтяват и бързо да се развиват, но подобен ръст да има и утвърдения играч на пазара. Финансовите резултати на Netflix за четвъртото тримесечие на 2020 г. потвърждават тази теза. Компанията отчита силни ръстове на потребители и приходи, обмисля обратно изкупуване на акции и има положителен паричен поток през годината.
Наплив от потребители
Пандемията много ясно изстрелва интереса към Netflix и стрийминга. До средата на март 2020 г. компанията следва нормалните темпове на увеличение на своята абонатна база в рамките през последните четири години. Налагането на извънредните положения в цяла Европа, САЩ и други развити държави, довежда до рязко изстрелване на новите потребители на платформата.
От края на март и началото на април има рязък скок до 25 млн. нови потребителя от началото на 2020 г. Обичайните нива по това време през предходните години се движат около 10 млн. нови абоната. След което растежът стагнира и се връща до нормални темпове в края на годината. Крайният резултат е, че Netflix добавя нови около 37 млн. потребителя, срещу 28 млн. през 2019 г., което е увеличение с 31%.
Повечето от тях идват от Европа – целият регион на Стария континент, Близкия изток и Африка отговарят за 41% от новите абонати на компанията през 2020 г.
Финансовите показатели
Финансово това също се отразява положително на компанията. Приходите се увеличават с 24% до малко под 25 млрд. долара за цялата 2020 г., а нетната печалба с близо 48% до 2.76 млрд. долара. Има и друг важен показател при Netflix – паричния поток. За цялата 2020 г. той е положителен в размер от 1.93 млрд. долара. Година по-рано той е в размер на минус 3.27 млрд. долара.
Паричният поток е ключов индикатор, защото исторически Netflix гори средства през последните години и има задължения в размер на над 10 млрд. долара. Дълговете се ползват като свеж капитал за инвестиции в съдържание, които са задължителни за оцеляването на компанията в средно и дългосрочен план.
Положителният паричен поток на Netflix е вследствие на три фактора – ръстът на потребителите, корекцията на цената на стрийминг абонамента и замразените продукции през пролетта и лятото на 2020 г., заради пандемията. Възстановяването на последните доведе до нов отлив на средства през четвъртото тримесечие на годината.
Твърдо приземяване
В прогнозата на компанията за новата 2021 г. обаче се забелязва потенциално охлаждане на ентусиазма и дава предпоставки за твърдо приземяване. През първите три месеца на годината, Netflix очаква ръст на потребителите, който ще е не само по-малък от този през изминалата година, но и ще съпоставим с най-ниските нива достигнати през периода през последните четири години.
Компанията прогнозира едва 6 млн. нови абоната през януари-март 2021 г., срещу 15.8 млн. през същото тримесечие на миналата 2020 г. Отслабването на ефектите на пандемията и разширяването на наличността на основните конкурентни платформи Disney+ и HBO Max ще са ключови фактори за развитието на Netflix през цялата година.
Предвид, факта, че нивата за нови потребители се очаква да паднат под тези от 2018 г. и 2019 г., дава индикации, че забавянето може да продължи не само през първото тримесечие, а през цялата календарна година. Което е лоша новина за Netflix. Компанията ще трябва да засили още каталога си със собствени продукции. От своя страна Disney и Warner Bros все повече ще разчитат на стрийминг платформите за приходи и инвестиции в съдържание, а те разполагат с повече ресурси при подобна надпревара.