IT БИЗНЕСНОВИНИ

Силните финансови резултати на Microsoft оцениха компанията за 1.75 трлн. долара

Дигиталната трансформация и повишеното търсене на корпоративни облачни услуги изстреляха финансовите резултати на Microsoft през последните три месеца на 2020 г. Представянето е по-добро от очакването на анализаторите, което доведе и до увеличение на акциите на компанията и поставянето на нейната пазарна стойност над 1.75 трлн. долара.

Облачните услуги на Microsoft са в центъра на растежа, но той присъства във всички основни звена на софтуерния гигант. В края на годината, своя дебют направи и гейм конзолата от ново поколение Xbox Series X. Като цяло пандемията и работата от дистанция поставиха редица услуги и продукти на компанията на фокус, като всяко отчита двуцифрен ръст.

По пътя към заветната 2 трлн. долара оценка

trillion-dollar-royal-club

Приходите на Microsoft за последното тримесечие на 2020 г. (и второ за фискалната – бел. ред.) се увеличават със 17% на годишна база до 43.1 млрд. долара. Печалбата обаче бележи по-голям скок. Оперативната такава с 29% до 17.9 млрд. долара, а нетната – с 33% до 15.5 млрд. долара.

Очакванията на анализаторите бяха за стабилен ръст, но не и за темповете, които Microsoft обяви. Те бяха средно за 40.2 млрд. долара приходи и 1.64 долара печалба на акция. Технологичният гигант постигна 2.03 долара за акция при последния индикатор, показва проучване на Bloomberg. Последният финансов резултат е и 14-то поред тримесечие с двуцифрен ръст на приходите.

Това доведе до ръст на пазарната стойност на компанията на финансовите пазари с 4.7%. Към обяд на 27 януари, Microsoft се оценява на 1.757 трлн. долара, което е най-високата капитализация в историята на софтуерния гигант. Корпорацията наближава заветната стойност от 2 трлн. долара, която беше достигната от Apple през лятото на 2020 г. В момента, „ябълковата“ компания също отчита стабилен ръст и е с пазарна капитализация от 2.4 млрд. долара.

Тайната е в облака

microsoft-cloud

За отличните резултати на Microsoft споменахме, че основна вина имат облачните услуги. Те са едно от трите основни звена на софтуерния гигант и отчитат 23% ръст на продажбите до 14.6 млрд. долара. Звездата при тях е корпоративната облачна платформа Azure, която отчита ръст от 50% на годишна база. Това се дължи на все по-големия брой клиенти, които преминават към дигитално управление и дистанционна работа. Подобна тенденция се наблюдава и от другите големи доставчици на облачни системи, като Google и Amazon.

Приходът на облачните версии на Office 365 също нарастват с 21% през последното тримесечие на 2020 г., а тези на Microsoft 365, които включват комбиниран абонамент на Office и Windows се увеличават до 28%, обяви Еми Худ, главен финансов директор на софтуерния гигант. Тя допълва, че продажбите им не са свързани само със сектори, които не са пряко засегнати от пандемията, но вече се наблюдава интерес и от много засегнати индустрии.

„Забелязваме признаци на възстановяване сред различни сектори, както и подобрение при малките и средни предприятия“, коментира Худ, като се базира на наблюденията на компанията спрямо продуктите които предлага. „Очевидно потреблението е в по-добро състояние от първоначалните очаквания“.

Ролята на PC и гейминг пазара

xbox-series-x

PC пазарът отчита най-силната си година от десетилетие насам, покрай коронавирус пандемията. Microsoft все още е обвързан доста силно с него и това възстановяване подсилва резултатите на компанията. Този сегмент на софтуерния гигант отчита ръст на приходите от 14% на годишна база до 15.1 млрд. долара.

Любопитно е, че приходите от инсталирани от производителите системи Windows се увеличават само с 1% на годишна база. Отново потребителските и облачни услуги на платформата са на фокус с 10% ръст. Собствените хардуерни продукти от линията Surface на Microsoft се отчитат с повишение от 3%.

Акцентът при потребителските продукти обаче е Xbox звеното, което отчита ръст от 40% на приходите. Те са подсилени и ще бъдат подсилвани от новото поколение конзоли Xbox Series X и S, които дебютираха на пазара през ноември. Два месеца по-рано, Microsoft консолидира абонаментните си гейм услуги (включително и опция за облачен гейминг в САЩ) под шапката Xbox Game Pass, който също е и ще бъде важен източник на приходи в звеното за видеоигри.

Интересът към последните през изминалата година се повиши многократно, покрай пандемията. С което сделката от септември, с която софтуерният гигант придоби ZeniMax Studio, който стои зад гейм издателя Bethesda, за впечатляващите 7.5 млрд. долара, изобщо не може да се смята за изненада. Чрез нея Microsoft получи голямо портфолио от хардкор игри и франчайзи, като Quake, Doom, Fallout, Prey, Rage, Elder Scrolls и др., като така допълнително разширява възможностите си в гейм индустрията.

Свързани статии

Back to top button