Сблъсъкът между медиите и интернет гигантите се изостри в Австралия
Сблъсъкът между медийните конгломерати и технологичните гиганти навлезе в своята активна фаза. За бойно поле беше избрана Австралия, която е на път да приеме рестриктивно законодателство по темата и реално правителството зае позицията на първите. Развоят на ситуацията на континента до голяма степен ще покаже дали подобна практика ще бъде приложима на други места, като Европа например.
Facebook обяви директно, че спира функционалностите за показване и споделяне на новини в социалната мрежа от Австралия. Технологичният гигант отказва да плаща на медийните компании в страната лицензионни такси за това. В същия момент, Google обяви сделка с най-големият новинарски конгломерат на континента – News Corp на Рипърт Мърдок. Това показва двата подхода, които онлайн платформите могат да изберат в споровете си с големите създатели на съдържание.
Бойно поле – Австралия
Австралия попадна в центъра на този конфликт, след като в сила ще влезе новия закон, който задължава технологичните гиганти да сключат споразумение с издателите, за да могат да им споделят и показват новините им. Facebook отказва да преговаря и да им плаща за това на медийните конгломерати. Поради, което социалната мрежа обяви, че няма да показва и да може да се споделят новините в страната. Като предприема това действие превантивно, преди законът да е влязъл в сила.
„Предложеният закон напълно погрешно третира взаимоотношенията между издателите и нашата платформа“, коментира Уилиям Ийстън, управляващ директор на Facebook за Австралия и Нова Зеландия. Той допълни, че са били изправени пред избор – да се пробват да го спазят и да загърбят досегашния си модел или да спрат новинарския поток в страната. Последната опция е надделяла.
„Нашите платформи имат напълно различни отношения с медиите – самите те доброволно качват своето съдържание, което им дава достъп до по-широка аудитория“, коментира още Ийстън. Това според него е в контраст на новинарските агрегатори тип Google News, в които съдържанието на издателите не се извлича доброволно. Което не е напълно така, всеки сайт трябва да се добави ръчно в този сегмент, за да може да се показва във фийда.
Кокалът е заровен на друго място. Facebook обяви, че подготвя своята новинарска услуга в Австралия и планира инвестиции в местните издатели. Тя няма да стартира, докато не се приеме компромисно законодателство, допълни технологичния гигант. Facebook е доминиращата социална мрежа в страната с над 63% пазарен дял по данни на StatCounter.
Отстъплението на Google
Google от своя страна подписа споразумение с News Corp на милиардера Рупърт Мърдок, която е доминиращата медийна група в Австралия. Сделката не обхваща само страната, но се разпростира и в другите ѝ издания, като тези в САЩ например. Интернет търсачката стартира различни инициативи за подпомагане на медиите по света, като целта ѝ беше повече да не попада под ударите на подобни на австралийското законодателства.
Общо тя обеща над 1 млрд. долара инвестиции в рамките на три години. По информация на Financial Times, сделката с News Corp в Австралия е била обаче обект на непрекъснати корекции на точната сума, която технологичния гигант ще плати. Медиите на Мърдок и другите големи световни играчи в сектора са сред основните лобисти за подобни законодателни инициативи.
Френският компромис
Google предприе през февруари подобни действия във Франция. Компанията сключи споразумение със 121 местни издатели за 98 млн. евро за три години. Медиите ще бъдат включени в Google News агрегатора след близо една година спорове.
Интернет гигантът заплаши, че нейната онлайн търсачка няма да може да предлага редица функционалности, заради новото френско законодателство. След редица преговори, явно е достигнато до компромисно решение. Засега Facebook не реагира на новите регулации във Франция, като може за момента те да не я обхващат.
Париж беше сред първите европейски държави, които взеха на прицел технологичните платформи и техния бизнес модел за споделяне на новини. В зависимост от развоя на събитията, подобни мерки може да вземат и други европейски държави.
Европейският съюз дори тръгна да приема закон в тази насока, но направи няколко компромисни корекции, които облекчават мерките спрямо технологичните гиганти. Брюксел сега ще разглежда и нови правила за дигиталните платформи, които също може да окажат влияние върху дейността на Facebook, Google и Apple на Стария континент.
След развитията във Франция и Австралия е повече от ясно, че сблъсъкът между медии и технологични платформи тепърва ще се задълбочава.