НОВИНИТЕЛЕКОМИ

Мобилните тарифни битки в България започнаха

Битките за новите мобилни абонаменти в България вече се разиграват с пълна сила. Поводът за нея беше направен от „Виваком“, които представиха първите тарифи за мобилни устройства в страната, които включват истински неограничен интернет достъп. Реакцията на другите два телекома не закъсня, но за момента е с временен характер.

Първо „А1 България“, а от днес (8 март) и „Теленор“ пуснаха бонус за настоящите си планове, които добавиха и много по-голям пренос на данни към тях. Уловката е, че те важат за определен период от време, за разлика от офертите на „Виваком“. Това означава, че поне за момента, другите два телекома не искат да се ангажират напълно с посоката на ценовата политика на своя конкурент.

Дългосрочното състояние на пазара ще зависи до голяма степен от резултатите, които „Виваком“ ще постигне, както и дали конкурентите са успели със своята промоционална тактика ще успеят да ги парират. Засега, битката за тарифите с неограничен или голям включен трафик се ограничава в скъпите планове, но при потенциално задълбочаване в перспектива, тя може да се пренесе и в средния клас.

Обновеният „Тотал+“

Total-Plus-more-data

Теленор“ представи на 8 март своята промоция за високия сегмент на плановете си „Тотал+“. Те вече разполагат с между шест и седем пъти повече интернет трафик. Така например, планът на цена от 30.99 лева на месец, получава 42GB бонус, спрямо досегашните 8GB. Общо, трафикът за тази тарифа става 50GB или около шест пъти повече от нормалната оферта.

Ситуацията е сходна при следващия, като цена план – този от 36.99 лева на месец. При него бонус трафика е 58GB, който се добавя към доскорошния 12GB. Общо говорим за 70GB или малко под шест пъти увеличение. В най-скъпия план от 52.99 лева на месец, основата е 30GB, а допълнителния трафик е 220GB или седемкратен ръст. Бонусите към „Тотал+“ изравняват сравнително офертите на „А1 България“, както като цени, така и като включен трафик. До голяма степен, това е и целта им.

Разликата в условията

vivacom-Unlimited-page

Тези условия важат само за сключени нови двугодишни договори в рамките на месец март. Те са в сила до края на срока на контрактите. След това, потребителите ще трябва да подпишат нов договор или да минат на безсрочен такъв. Проблемът при последния е, че това е промоция, а не нова тарифа. Което означава, че след две години, ако те минат на безсрочен контракт, ще се върнат базовите условия без допълнителния огромен трафик.

Същият подход приложи „А1 България“ със своя отговор на плановете на „Виваком“, а сега „Теленор“ го повтаря, но пуска промоцията за по-кратък период от около 20 дни. В същия момент, скъпите планове на най-големия телеком в страната са изцяло нови такива. Което означава, че те ще останат в сила, дори след като изтекат и договорите се трансформират в безсрочни.

Ще продължат ли промоциите

smartphone-lifestyle

Продажбите на трите оператора от март месец най-вероятно ще диктуват каква по-дългосрочна стратегия ще изберат „А1 България“ и „Теленор“. Настоящата реакция показва, че двете компании не искат да преминават към напълно неограничен мобилен интернет в своите планове, дори във високия ценови клас.

Мерките са временни, като има голяма вероятност, прозореца на промоциите към плановете да бъдат увеличен или той да се прелее във великденските им оферти. Ако това се случи, ще е признак, че стратегията на „Виваком“ може би работи.

Част от отговорите ще получим през април, когато „А1 България“ обявява своите финансови резултати. Докладите на компанията-майка Telekom Austria са единствените, които предоставят публични данни от трите оператора за т.нар. Churn – процент на отказали се абонати през периода. До момента, лидерът по мобилни абонати в страната, успяваше да поддържа ниски нива по този показател, но ще видим дали има някаква промяна през първото тримесечие.

Във всички случаи, реакцията на пазара на новите планове на „Виваком“ вече е факт. Остава да видим, дали ще има нови промени през следващите месеци.

Свързани статии

Back to top button